Bricks of Clicks - Hoe winkelt Nederland in de toekomst?

Trends op het gebied van winkelen en hoe de vastgoedsector hierop kan inspelenRotterdam, 3 juni 2016 – Met de opkomst van het online winkelen is de toekomst van het retail vastgoed onzeker. Ieder jaar neemt het aandeel van de online bestedingen van consumenten verder toe, en ook het productassortiment dat men online koopt wordt steeds breder. Wat heeft dit voor implicaties van de inrichting van ons stenen retail landschap, niet alleen nu maar ook in de toekomst? Wat gebeurd er met de ‘overtollige stenen’ in de retail sector?De Nederlandse retailmarkt verkeerd momenteel in zwaar weer. Het Planbureau voor de Leefomgeving heeft berekend dat de leegstaande winkelvloeroppervlakte sinds de crisis van 2008 ieder jaar verder groeit, en in 2015 zo’n 9% van de totale winkelvloeroppervlakte bedroeg. Winkelketens die sinds jaar en dag toonaangevend waren in retail land zoals V&D of HEMA vallen om of houden met moeite het hoofd boven water. De concurrentie in de retailmarkt is moordend, onder andere door de toetreding van internationale prijsvechters en de alsmaar groeiende online aankopen van de consument. Deze ontwikkelingen vragen om drastische aanpassingen van de retailmarkt in het algemeen, maar ook van de omvang en inzet van ons retail vastgoed. Een mogelijke oplossing voor de problematiek in retail-land is het drastisch terugbrengen van het aantal winkelgebieden, om zo meer focus aan te brengen. Iedere stads- of dorpskenmerk heeft tegenwoordig wel één of meerdere winkelgebieden. In deze winkelgebieden kan de consument niet alleen terecht voor de dagelijkse boodschappen, maar een breed scala aan producten als kleding en elektronica is in veel van deze gebieden voorhanden. Deze winkelunits staan momenteel al vaak leeg, en de kans op nieuwe huurders is beperkt. KnipselUSP Marketing Consultancy heeft in mei 2016 een representatieve steekproef van 1.000 Nederlanders gevraagd hoe zij aankijken tegen de ontwikkeling van de winkelgebieden. Allereerst is overduidelijk dat online winkelen niet langer de toekomst maar al het heden is; maar liefst 77% van de consumenten koopt regelmatig of af en toe online. Daarnaast is er sprake van onthechting van het winkelgebied; wanneer er 10 jaar geleden een bericht naar buiten werd gebracht dat een bepaald winkelgebied zou verdwijnen, leidde dit tot grote protesten van lokale bewoners. Nu geeft 14% van de Nederlanders aan dat er van hen best een groot aantal winkelgebieden mag verdwijnen en nog eens 33% staat hier neutraal tegenover. Hierbij is het echter wel de vraag of dit ook het geval is wanneer dit een winkelgebied betreft waar de consument zelf ook winkelt.Meer weten over de toekomst van Vastgoed? Bezoek ons op de Provada!Wilt u weten wat de oplossing is voor de uitdagingen die de retail markt ons momenteel biedt? Hoe gaan we om met de grote leegstand en het groeiende aandeel online shoppers? Maar ook: Welke creatieve tools kunnen we inzetten om het winkelen weer een beleving te maken? USP Marketing Consultancy zal samen met Stijlvol Ouder en Trendwatcher Adjiedj Bakas op de Provada 2016 een lezing geven over Wonen, Werken en Winkelen in de toekomst. Wilt u weten hoe u uw vastgoedbezit toekomstbestendig kan maken en optimaal kunt inspelen op de trends in de markt, dan bent u van harte uitgenodigd om donderdag 9 juni 2016 onze presentatie bij te wonen. U kunt zich hier inschrijven.   Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: USP Marketing Consultancy, Business Unit Vastgoed Jeannette van der Rhee, Project Manager T: 010-2066900 E: vanderrhee@usp-mc.nl Volg 'USP voor Vastgoed' op Twitter