Wat zijn de doelstellingen en trends voor 2017?

Vorige maand berichtten we al dat de omzetverwachtingen positief waren, maar wat zijn de doelstellingen van de verschillende bedrijven uit de bouw- en installatiesector? En wat zijn de trends en ontwikkelingen waar men zich op richt? Lees het antwoord in dit artikel. Doelstellingen 2017 zijn voornamelijk winst- en omzetgerelateerd De meeste bedrijven in de bouw- en installatiesector willen in 2017 meer winst of meer omzet realiseren. Dit is voornamelijk het... - See more at: http://www.usp-mc.nl/category/bouw/#sthash.IgXvonbl.dpuf

Vorige maand berichtten we al dat de omzetverwachtingen positief waren, maar wat zijn de doelstellingen van de verschillende bedrijven uit de bouw- en installatiesector? En wat zijn de trends en ontwikkelingen waar men zich op richt? Lees het antwoord in dit artikel.

Doelstellingen 2017 zijn voornamelijk winst- en omzetgerelateerd
De meeste bedrijven in de bouw- en installatiesector willen in 2017 meer winst of meer omzet realiseren. Dit is voornamelijk het geval bij aannemers B&U (resp. 45% en 23% van de aannemers) en handelaren (resp. 35% en 52% van de handelaren). Er zijn twee marktpartijen die afwijken van deze top twee: klusbedrijven en architecten. Klusbedrijven hebben veel meer als doel gewoon door te werken (17%) dan om meer omzet te genereren (9%). Architecten zijn minder winstgedreven, maar zoeken het juist meer in het uitbreiden van de eigen activiteiten. Dit wordt nog eens benadrukt door de doelstelling die bij de architecten op de derde plek komt: nieuwe marktsegmenten betreden. Deze doelstellingen komt bij geen van de andere marktpartijen in de top 9 voor.

In het algemeen kan natuurlijk gezegd worden dat het een het ander niet hoeft uit te sluiten, bijvoorbeeld meer opdrachten bij bestaande klanten kan ook leiden tot meer omzet, maar het ging hier puur om de spontaan genoemde doelstellingen van de bedrijven.



Duurzaamheid en de aantrekkende woningmarkt zijn de belangrijkste ontwikkelingen waar men zich op richt

Om hetgeen te kunnen bereiken wat de bedrijven zich ten doel hebben gesteld, is het belangrijk te weten op welke trends en ontwikkelingen zij zich dienen te richten. Voor veel marktpartijen geldt dat duurzaamheid of de aantrekkende woningmarkt zeker in de top twee staat. Voor aannemers B&U, klusbedrijven, afbouwers en handelaren geldt zelfs dat beide trends in de top twee staan. Het bieden van totaaloplossingen (welke dat zijn is niet gevraagd) is voor relatief veel aannemers B&U, aannemers GWW, installateurs en handelaren ook een belangrijke ontwikkeling om rekening mee te houden. Evenals bij de doelstellingen zien we bij de architecten ook andere trends en ontwikkelingen naar voren komen. Duurzaamheid is veruit de belangrijkste ontwikkeling voor deze partij, maar vervolgens willen zij zich ook op transformatie en BIM gaan richten (resp. 13% en 11%). Met name de transformatie zou kunnen verklaren waarom veel architecten aangaven het uitbreiden van de activiteiten als doel gesteld te hebben.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
USP Marketing Consultancy, Business Unit Construction
Henri Busker
Telefoon: 010-2066900
E-mail: busker@usp-mc.nl
Internet : www.usp-mc.nl

Discussieer mee op de LinkedIn-group ‘BouwMarketeer’ of ‘BouwHRM’

Technische verantwoording:
Voor dit onderzoek zijn in het eerste kwartaal van 2017 in totaal 525 telefonische en online enquêtes afgenomen onder architecten, aannemers B&U, aannemers GWW, klusbedrijven, afbouwers, installateurs en handelaren.