Wienerberger en VBI sterkste merken ruwbouwmaterialen

Wienerberger en VBI worden door Nederlandse architecten gezien als sterkste merken ruwbouwmaterialen. Dit komt vooral door het imago van deze merken. Dit blijkt uit de Q1 2011 rapportage van de European Architectural Barometer, een driemaandelijks onderzoek onder 1.200 architecten in Europa. De architecten is gevraagd naar hun merkvoorkeur betreffende ruwbouwmaterialen zoals metselsteen, beton, cement, isolatie, gevelmateriaal, constructievloeren en dakmateriaal. Ze konden hierbij spontaan 2 merken noemen die zij het sterkst vinden. De top 5 voor Nederland bestaat uit Wienerberger (17%), VBI (12%), Rockwool (8%), Calduran (5%) en Xella (4%).

Nederlandse architecten vinden een merk vooral sterk vanwege het imago dat het merk heeft (40%). Andere redenen die door minimaal 1 op de 5 architecten zijn genoemd zijn het assortiment (22%) en een goede kwaliteit (21%). 


Dit en meer blijkt uit de European Architectural Barometer, het driemaandelijks marktonderzoek van Arch-Vision onder 1.200 architecten in Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Naast indicatoren voor toekomstige bouwvolumes, wordt er elk kwartaal een actueel thema behandeld. Dit omdat architecten niet alleen een betrouwbare indicator zijn voor toekomstige bouwvolumes, maar ook sterk bepalend zijn voor de wijze waarop en met welke materialen er gebouwd wordt.