Kwaliteit en goede ervaringen leidend voor aannemers GWW bij de keuze voorkeursmerk

Rotterdam, 19 februari 2015 – Enkele aannemers GWW hebben een voorkeur voor de merken Wavin, Morssinkhof en MBI. Verder is men erg verdeeld over welk merk het beste is. Bij de keuze voor een favoriet merk spelen vooral kwaliteit en eigen ervaring met het merk een grote rol. Overige zaken worden door weinigen het belangrijkst gevonden.  Een kleine prijsstijging zou geaccepteerd worden, maar prijs/kwaliteitsverhouding blijft belangrijk. Dit blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy.

Verspreide voorkeur voor merken in de infrasector onder aannemers GWW.Uit het onderzoek blijkt dat de voorkeuren van aannemers GWW voor bepaalde merken erg verspreid zijn. Wavin, Morssinkhof en MBI zijn door een deel van de aannemers GWW genoemd als voorkeursmerk. Hiernaast worden merken slechts door een enkeling genoemd als favoriet. Hieruit wordt geconcludeerd dat aannemers GWW erg verdeeld zijn over wat hun favoriete merk is. Dit komt ook doordat de inframarkt in te delen is in enerzijds bestrating en anderzijds riolering en afwatering.Het product moet gewoon goed zijn tegen een redelijke prijsAls belangrijkste reden voor hun keuze noemen veel aannemers GWW de goede kwaliteit van het merk en hun eigen goede ervaringen ermee. Daarnaast is een goede prijs/kwaliteitsverhouding belangrijk. Overige zaken als service/ondersteuning, duurzaamheid, betrouwbaarheid, bekendheid en innovatie spelen elk voor zeer weinig tot geen van de ondervraagde aannemers GWW een grote rol. Hieruit blijkt dat merken vooral moeten inzetten op kwaliteit en relatie als ze tot voorkeursmerk benoemd willen worden. Randzaken hebben weinig kans om de aannemers GWW over te halen. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld architecten die ook duurzaamheid erg belangrijk vinden.

Waarom heeft dit merk uw voorkeur? Bron: USP Marketing Consultancy/BouwKennis, december 2014

Prijs is een belangrijk aspectEen scherpe prijs alleen is voor geen enkele ondervraagde aannemer GWW voldoende om een merk favoriet te maken. Zoals genoemd is de prijs/kwaliteitsverhouding wel de hoofdreden voor veel aannemers GWW om hun voorkeur voor een merk uit te spreken. Dat prijs toch wel belangrijk is, blijkt uit het feit dat meer dan de helft van de aannemers GWW (62%) niet bereid is om extra te betalen voor zijn voorkeursmerk, ten opzichte van de huidige prijzen. De aannemers GWW die wel bereid zijn iets extra’s te betalen, willen gemiddeld 2,4% bovenop de huidige prijzen betalen voor hun voorkeursmerk.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

USP Marketing Consultancy, Business Unit Construction Henri Busker, Consultant T: 010-2066900 E: busker@usp-mc.nl

Volg 'USP voor Bouw' op TwitterDiscussieer mee op de LinkedIn-group ‘BouwMarketeer'