Welk bouwberoep wordt het beste beoordeeld door consumenten?

Veel consumenten laten activiteiten in en rondom hun woning uitvoeren door diverse bouwpartijen. USP Marketing Consultancy vroeg consumenten hoe zij denken over aannemers B&U, klusbedrijven, schilders, hoveniers en installateurs (E- en W-). Niet alleen in termen van een algemene beoordeling, maar ook op aspecten zoals proactiviteit, professionaliteit, kwaliteit van werken en klantvriendelijkheid. Lees in dit artikel welke marktpartij het beste wordt beoordeeld en welke marktpartij zich moet verbeteren.

Installateurs worden het best beoordeeld door consumentenConsumenten konden zes verschillende bouwpartijen beoordelen in zijn algemeenheid en op vier verschillende aspecten: proactiviteit, professionaliteit, kwaliteit van werken en klantvriendelijkheid. Het blijkt dat als het gaat om een algemene beoordeling installateurs (elektro en CV) het best worden beoordeeld. Aannemers B&U worden het slechtst beoordeeld. Opvallend is dat als consumenten een klus hebben laten uitvoeren de algemene beoordelingen (veel) hoger liggen bij hoveniers, CV installateurs en klusbedrijven. Bij schilders is dit juist andersom. Als er een hogere beoordeling wordt gegeven als er daadwerkelijk een klus bij die consument is uitgevoerd, betekent dit doorgaans dat de verwachtingen overtroffen zijn. Bij schilders heeft de consument een bepaald beeld (met bijbehorende beoordeling), maar als er daadwerkelijk een schilderklus is geweest, dan moeten ze dit algemene beeld naar beneden bijstellen.

Installateurs worden ook beste beoordeeld op andere aspectenQua proactiviteit (actief benaderen of informeren of zij iets voor consument kunnen betekenen) worden de CV installateur en het klusbedrijf het beste en de hovenier het slechtste beoordeeld. Kijkende naar de andere aspecten professionaliteit (netjes werken en gedragen), kwaliteit werken (werk uitvoeren zoals is afgesproken zonder dat er problemen tijdens en na de klus optreden) en klantvriendelijkheid (goed naar wensen van consumenten luisteren en eventuele klachten naar wens oplossen) zien we wederom dat de installateurs als beste worden beoordeeld en de aannemers B&U als slechtste.

Met name CV installateurs en aannemers B&U worden beter beoordeeld nadat er een klus is uitgevoerdVoor uitvoerende partijen is het positief als de scores beter zijn als er eenmaal een klus is uitgevoerd. Dit betekent namelijk dat de verwachtingen van consumenten overtroffen zijn. Ervaringen waren beter dan men op voorhand had gedacht. Dit is met name het geval bij CV installateurs en aannemers B&U. Bij schilders en elektrotechnische installateurs is het tegenovergestelde het geval. Daar wordt op een aantal aspecten lagere of vrijwel gelijke beoordelingen gegeven tussen de twee groepen (wel of geen klus uitgevoerd).

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

USP Marketing Consultancy, Business Unit Construction Henri Busker Telefoon: 010-2066900 E-mail: busker@usp-mc.nl

Technische verantwoording:Voor dit onderzoek zijn in augustus 500 online enquêtes afgenomen onder consumenten.

De vragen die ten grondslag liggen aan dit artikel zijn:

1)   Welke van de volgende 'bouwberoepen' heeft de afgelopen drie jaar een klus bij u thuis uitgevoerd? - Meerdere antwoorden mogelijk.

  • Aannemer
  • Cv-installateur / loodgieter
  • Elektrotechnisch installateur
  • Hovenier
  • Klus- of timmerbedrijf
  • Schilder

2)   Hoe beoordeelt u de 'bouwberoepen' in zijn algemeenheid? 1 = zeer slecht / negatief en 10 = uitstekend / zeer positief.

3)   En hoe beoordeelt u de 'bouwberoepen' op 

  • proactiviteit, d.w.z. actief benaderen of informeren of zij iets voor u kunnen betekenen
  • professionaliteit, d.w.z. netjes werken en gedragen
  • kwaliteit van werken, d.w.z. werk uitvoeren zoals is afgesproken zonder dat er problemen tijdens en na de klus optreden
  • klantvriendelijkheid, d.w.z. goed naar uw wensen luisteren en eventuele klachten naar wens oplossen