50.000 meer badkamerverbouwingen in 2015

In 2015 zijn er ruim 292.000 badkamerverbouwingen gedaan, veel meer dan de ruim 243.000 in 2014. De verwachting is dat dit aantal verder zal toenemen in 2016. Opvallende trend is dat er bij badkamerverbouwingen vaker een professional wordt ingeschakeld dan voorheen. Deze trend leidt tot een verandering in aankoopkanalen en gemiddelde besteding. Dit blijkt uit de Sanitair Monitor van USP Marketing Consultancy waarvoor jaarlijks ruim 3.000 consumenten worden ondervraagd.Meer badkamerverbouwingen in 2015In 2015 vonden er ruim 292.000 badkamerrenovaties plaats. Dit is bijna 20% meer dan in 2014, toen er ruim 243.000 badkamerverbouwingen plaatsvonden. Deze stijging komt mede door een opleving in consumentenvertrouwen en koopbereidheid en door een toename in aantal verhuizingen. In 2015 zijn er 18% (bron: NVM) meer huizen verkocht dan in 2014. Een verhuizing kan vaak een reden zijn om één of meer ruimtes te verbouwen. Maar we zien ook dat mensen die niet verhuizen vaker een badkamer verbouwen.
Een vergelijkbaar beeld zien we bij het aantal toiletruimteverbouwingen. Dat is namelijk toegenomen van bijna 233.000 in 2014 tot ruim 266.000 in 2015.DIY3003Verwachtingen voor 2016: Groeiende markt zet doorDe verwachtingen voor 2016 zijn wat betreft het consumentenvertrouwen, de koopbereidheid en het aantal verkochte huizen wederom positief. Het aantal verkochte huizen in 2016 neemt naar verwachting toe ten opzichte van 2015: NVM verwacht een stijging van 8-10%. USP Marketing Consultancy verwacht dat het aantal badkamerverbouwingen toeneemt in 2016 tot circa 310.000 verbouwingen.Vaker een vakman bij badkamerverbouwingNiet alleen het aantal badkamers dat wordt verkocht verandert, ook de manier waarop deze wordt aangeschaft wijzigt. Terwijl er in 2014 nog bij 71% van de badkamerverbouwingen een professional werd ingeschakeld, is in 2015 bij 78% het geval. Een mogelijke oorzaak kan liggen in het feit dat nieuwe generaties minder behendig zijn in klussen en daarom vaker een professional inschakelen. Een andere mogelijke oorzaak is de positieve koopbereidheid onder consumenten, die ertoe kan leiden dat bij de aankoop van een badkamer meer geld besteed kan worden aan bijvoorbeeld het inschakelen van een professional.
De invloed van de professional neemt dan ook toe, zowel op de keuze voor een aankoopkanaal als op de keuze voor welke producten er in de badkamer komen. Deze trend is tevens zichtbaar in de aankoopkanalen van badkamers. Er is bijvoorbeeld een stijging te zien in het percentage badkamers dat gekocht wordt bij installateurs met showroom en bij groothandels. Dit heeft uiteraard gevolgen voor het marktaandeel van de andere kanalen.De Sanitair MonitorDe Sanitair Monitor is een onderzoek dat tweemaal per jaar wordt uitgevoerd en gerapporteerd door USP Marketing Consultancy. Dit onderzoek geeft inzicht in de aankopen van badkamers en sanitairproducten in Nederland. Het aantal aankopen, het type en merk producten, de aankoopkanalen, de oriëntatiekanalen en de aankoopverwachtingen worden in kaart gebracht. Hiervoor worden tweemaal per jaar 1.500 consumenten geïnterviewd die een complete badkamer of badkamerproducten hebben gekocht. De informatie is op gedetailleerd niveau beschikbaar voor de volgende producten:DIY30031Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:USP Marketing Consultancy
Reinier Zuydgeest, Business Unit DHZ, Sanitair en Keukens
T: 010-2066900
E: zuydgeest@usp-mc.nlBron NVM: Persbericht Koopwoningmarkt houdt wind in de rug 14 januari 2016; Persbericht Herstel woningmarkt nog beter dan verwacht15 januari 2015.