In Nederland zijn er veel digital natives. Hoe zit dat met de architect?

Steeds meer Nederlanders zijn digital natives. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat Nederland voorop loopt wat betreft het social media gebruik. Ook zakelijk wordt er steeds meer gebruik gemaakt van social media en online informatiebronnen. Iedereen kent het natuurlijk wel, een mailbox vol met ongelezen digitale nieuwsbrieven. Op vrijdag, wanneer het weekend wel erg dichtbij komt en de concentratie soms ver te zoeken is, bekijk ik kort enkele nieuwsbrieven die ik de afgelopen week heb ontvangen. Het zijn er echter elke week zoveel, dat het telkens een selectie wordt van de nieuwsbrieven die het meest opvallen. Worden de verstuurde nieuwsbrieven eigenlijk wel gelezen door architecten? Ja en nee! Ook onder architecten is het een bekend fenomeen dat niet alle digitale nieuwsbrieven gelezen worden.

Jeroen de Gruijl

Door Jeroen de Gruijl
25 mei 2016
Bouw,

In Nederland wordt onder architecten slechts 33,6% van de ontvangen digitale nieuwsbrieven afkomstig van de fabrikanten gelezen. Dit komt neer op gemiddeld 4 nieuwsbrieven per week, wat betekent dat gemiddeld gezien 8 nieuwsbrieven ongelezen achterblijven in de mailbox. Architecten ontvangen een overvloed aan digitale nieuwsbrieven van fabrikanten waarvan slechts een klein deel gelezen wordt. Het is dus voor een fabrikant belangrijk om een nieuwsbrief te versturen die er tussenuit springt, dit begint al bij de titel. Opvallend is dat wanneer architecten opzoek zijn naar specifieke informatie ze voornamelijk andere bronnen raadplegen.

Uit het onderzoek van Arch-Vision blijkt dat de digitale professionele vakbladen een belangrijkere informatiebron zijn dan de geprinte versie wanneer Nederlandse architecten op zoek zijn naar informatie over architectuur, mogelijkheden en trends. In Spanje en het Verenigd Koningrijk is echter het tegenovergestelde zichtbaar,de geprinte versie is daar nog steeds een belangrijkere bron. Grappig dat dit zo verschilt.

Kijkend naar informatie op het gebied van technische producteigenschappen raadplegen architecten voornamelijk de vertegenwoordiger van de fabrikant of de website van de fabrikant. Maar internet in het algemeen wordt natuurlijk het meest gebruikt. De fabrikant speelt hierbij dus een belangrijke rol. Ditzelfde geldt wanneer architecten een keuze maken voor een specifiek merk. Een leuk feitje tussendoor: slechts 1% van de architecten geeft aan dat social media een grote invloed heeft op de keuze van een specifiek merk.

Zakelijk gebruik van Facebook

Ik zie om me heen dat het gebruik van Facebook alsmaar toeneemt. Zo heeft een vriend van mij laatst een Facebook pagina aangemaakt speciaal voor zijn architectenbureau. Op deze pagina verschijnen wekelijks updates van de projecten die zijn bedrijf op dat moment heeft. Dit had gelijk mijn interesse, hoe populair is Facebook onder de architecten in Nederland en speelt dit verschijnsel ook in andere Europese landen? Uit recent onderzoek van Arch-Vision onder architecten blijkt dat maar liefst 43% van de Nederlandse architecten zakelijk gebruik maakt van Facebook. Interessant om te zien is dat in Duitsland en Frankrijk het gebruik van Facebook betrekkelijk lager ligt, respectievelijk 5% en 15%, hier gebruiken ze met name Google +. Echter, Facebook is niet de meest populaire social media site onder Nederlandse architecten. Deze eer behoort Linkedin toe. Maar liefst 79% van de architecten geeft aan dat ze zakelijk gebruik maken van Linkedin, wat aanzienlijk hoger is ten opzichte van de andere Europese landen. Dit social media kanaal kan succesvol worden ingezet om de bekendheid van een bedrijf te vergroten. Zelf plaatsen wij ook berichten en artikelen. Ik doe dus zelf ook mee met de trend.

 De meerderheid van de architecten gebruikt social media

De afgelopen jaren is duidelijk gebleken dat online netwerken steeds belangrijker wordt in de bouwsector. Er worden bijvoorbeeld workshops gegeven aan bedrijven in de bouwsector om social media in te zetten als online marketing tool voor het bedrijf. De meeste architecten gebruiken de computer of laptop voor het gebruik van social media, maar op de smartphone worden social media sites steeds vaker bezocht. Architecten kunnen er dus bijna niet meer omheen, steeds meer bedrijven maken een profiel aan op social media. Het gebruik van smartphones zorgt er ook voor dat websites steeds vaker geschikt moeten zijn voor mobiel gebruikt. Kijkend naar het social media gebruik onder Nederlandse architecten geeft 16% aan nooit zakelijk gebruik te maken van social media, oftewel 84% juist wel!

Dit wordt dus voor fabrikanten een steeds interessantere manier om architecten te bereiken, maar daarnaast is social media ook voor architecten een steeds belangrijkere manier om opdrachtgevers te bereiken en het eigen bedrijf te promoten. Grappig om te zien is dat in de andere Europese landen architecten veel vaker aangaven dat ze zakelijk geen gebruik maken van social media, met name in Italië (57%), Duitsland (49%) en Polen (49%) is dit duidelijk zichtbaar.

Deze en vele andere resultaten en trends van de Europese bouwsector zijn terug te vinden in de European Architectural Barometer, een international onderzoek uitgevoerd onder 1.600 architecten in Europa. Dit onderzoek wordt door Arch-Vision vier keer per jaar uitgevoerd in Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Verenigd Koninkrijk, Nederland, België en Polen. Naast indicatoren om de Europese bouwvolumes te voorspellen wordt er elk kwartaal een thema uitgelicht. Het thema van Q1 2016 was “DMU and media orientation”. Architecten dienen niet alleen als betrouwbare bron van informatie voor toekomstige bouwvolumes, maar hun rol is ook erg belangrijk aangezien zij veel invloed hebben op hoe projecten gebouwd gaan worden en welke materialen worden gebruikt.

<p>Meer weten?<br>Neem contact op met Jeroen de Gruijl</p>

Meer weten?
Neem contact op met Jeroen de Gruijl
of Dirk Hoogenboom

degruijl@usp-mc.nl
+31 6 83 97 90 41LinkedIn

hoogenboom@usp-mc.nl
+31 6 52 09 89 24LinkedIn

<p>Meer weten?<br>Neem contact op met Dirk Hoogenboom</p>

Meer weten?
Neem contact op met Jeroen de Gruijl

degruijl@usp-mc.nl
+31 6 83 97 90 41LinkedIn

<p>Meer weten?<br>Neem contact op met Jeroen de Gruijl</p>

Meer weten?
Neem contact op met Dirk Hoogenboom

hoogenboom@usp-mc.nl
+31 6 52 09 89 24LinkedIn

<p>Meer weten?<br>Neem contact op met Dirk Hoogenboom</p>
Terug naar overzicht