ROCKWOOL en VELUX bekendste merken in de ruwbouwsector

Mark de Graaf

Door Mark de Graaf
25 aug 2016
Bouw,

In de ruwbouwsector is ROCKWOOL het bekendste merk onder architecten. Deze isolatieproducent heeft de grootste spontane en totale naambekendheid onder voorschrijvers. ROCKWOOL scoort tevens onder aannemers B&U goed en noteert ook hier de hoogste totale naambekendheid. Onder aannemers B&U heeft leverancier van daglichttoepassingen VELUX de hoogste spontane naambekendheid. Dit blijkt uit onderzoek voor de BouwKennis Marketing Score Card Naambekendheid & Imago Ruwbouw 2016. De wereld wordt steeds transparanter. Ook in de ruwbouwsector zijn fabrikanten steeds makkelijker met elkaar te vergelijken. Slechte producten bestaan bovendien amper meer. Dit maakt het steeds belangrijker om onderscheidend vermogen te creëren. De aandacht voor merkenbeleid neemt hierdoor steeds meer toe. Een eerste belangrijke stap bij merkenbouw is naambekendheid. Een goede naambekendheid staat aan de basis van elke succesvolle organisatie. Onbekend maakt immers onbemind. In de Marketing Score Card Naambekendheid & Imago Ruwbouw zijn de top of mind awareness (wie als eerste spontaan wordt genoemd), de spontane en de geholpen naambekendheid van de grootste merken in de ruwbouwsector in kaart gebracht. De ruwbouwsector is hiervoor gesplitst in 16 productgroepen, zoals wanden, kozijnen en isolatie. Per productgroep is de naambekendheid onderzocht onder de twee belangrijkste marktpartijen, de aannemer en de architect.ROCKWOOL hoogste naambekendheid onder architectenOnder architecten is ROCKWOOL het merk met de hoogste spontane naambekendheid, gevolgd door VELUX en Saint-Gobain GLASSOLUTIONS. ROCKWOOL kent ook de hoogste totale naambekendheid (spontaan en geholpen) onder architecten. Trespa en KONE maken de top-3 merken met de hoogste totale naambekendheid onder architecten compleet.bk2508Aannemer: VELUX, Hörmann en Isover hoogste spontane bekendheidOnder hoofdaannemers B&U heeft VELUX de hoogste spontane merkbekendheid, gevolgd door Hörmann en Isover. De hoogste totale naambekendheid is ook hier voor ROCKWOOL. VELUX en Trespa maken de top-3 van merken met de hoogste totale merkbekendheid compleet.bk25081BouwKennis Marketing Score Card Naambekendheid & Imago RuwbouwEen succesvol merkenbeleid begint bij kennis van hoe het merk er momenteel voorstaat. Inzicht in de naambekendheid is hierbij een eerste graadmeter. Daarnaast is het essentieel te weten wat het huidige imago is zodat bepaald kan worden of dit aansluit op de gewenste identiteit. De BouwKennis Marketing Score Card Naambekendheid & Imago biedt structureel inzicht in deze essentiële zaken. Het onderzoek is uitgevoerd onder architecten en hoofdaannemers B&U en brengt de naambekendheid, het imago en de merkkracht van vele merken in kaart. Hiervoor is een duidelijke verdeling gemaakt naar productgroepen in de ruwbouwsector. De resultaten van organisaties worden vergeleken met directe concurrenten. Met dit rapport kunt u zodoende naambekendheidacties evalueren, uw merkpositionering optimaliseren en doelstellingen voor promotiecampagnes bepalen.Nieuw: brand funnelDit jaar wordt de merkvoorkeur voor het eerst via een brand funnel/fuikanalyse gerapporteerd. Deze wordt ingezet om inzicht te krijgen in de conversie van naambekendheid naar merkentrouw. De analyse brengt het hele proces in beeld van het kennen naar het gebruiken van het merk en de merkenvoorkeur. Zo wordt inzichtelijk waar in de conversie nog terrein te winnen is. Neem voor meer informatie contact op met Maurice van Dijk (010 206 69 96, vandijk@bouwkennis.nl). Technische verantwoording en achtergrondinformatie: In het onderzoek voor de ruwbouwsector zijn de volgende bouwdelen meegenomen: deuren, automatische deuren, garagedeuren, industriedeuren, kozijnen/profielen, beglazing, wanden, gevelplaten, metselsteen, elementen, dakpannen, daglichttoepassingen door het dak, liften, isolatie, constructievloeren en handelaren.BouwKennis is uitgever van marktinformatie over de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Onze producten ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van het beleid. Kijk op www.bouwkennis.nl voor meer informatie of om u in te schrijven voor onze digitale nieuwsbrief.Voor meer informatie: Bouwkennis Remco Tuns E: tuns@bouwkennis.nlT: 010-2066996