Groei aantal verkochte badkamers blijft achter, besteed bedrag groeit wel flink

In de afgelopen 12 maanden is er slechts een beperkte stijging in aantal verkochte badkamers geweest. Desondanks heeft de sector wel een omzetstijging van 4,9% bereikt door de gemiddeld hogere waarde van de verkochte badkamers. Dit wordt met name veroorzaakt door de verschillen in ontwikkeling van het huur- en koopsegment. Dit blijkt uit de Sanitair Monitor van USP Marketing Consultancy waarvoor jaarlijks ruim 2.500 consumenten worden ondervraagd.Minder grote stijging badkamerverbouwingen dan verwacht.


In de periode juli 2015 – juni 2016 vonden er ruim 253.000 badkamerverbouwingen plaats. Dit is slechts 0,9% meer dan het jaar ervoor. Er was een grotere stijging in het aantal badkamerrenovaties verwacht, gezien het positieve consumentenvertrouwen, de positieve koopbereidheid en de toename in het aantal verhuizingen. Echter heeft het consumentenvertrouwen met een dip te maken gehad en is de koopbereidheid minder gestegen dan verwacht. Het stoppen van de regeling voor een verlaagd btw-tarief voor renovatie, herstel en tuinonderhoud woningen per 1 juli 2015 heeft ook effect gehad op het aantal (badkamer)verbouwingen. Zie bijvoorbeeld hieronder het verschil tussen 2016 Q2 en 2015 Q2 in aantal klussen in en om het huis (bron: European Home Improvement Monitor van USP). Het aantal klussen in de Nederlandse huishoudens in 2015 Q2 was zichtbaar groter dan in 2016 Q2.

Verschil tussen huur en koop

Daarnaast zien we een bijzondere ontwikkeling als we kijken naar de verschillen tussen koop- en huurwoningen. Wanneer het aantal badkamerverbouwingen in bestaande woningen wordt uitgesplitst naar koopwoningen en huurwoningen, valt op dat het aantal badkamerverbouwingen in koopwoningen flink is gestegen, terwijl er in huurwoningen juist een daling te zien is. Dit leidt tot een matige totale groei in het aantal badkamerverbouwingen. Een verklaring voor de daling in huurwoningen is enerzijds dat corporaties minder snel geneigd zijn om badkamerverbouwingen uit te voeren. Er vinden minder planmatige plaatsingen van badkamers plaats en relatief meer mutaties in één woning. Anderzijds wordt het voor huurders aantrekkelijker om te kiezen voor een koopwoning vanwege de lage hypotheekrente. Hierdoor zijn zij minder bereid om te investeren in hun huidige huurwoning. Dit onderscheid is van groot belang voor de verkopers van badkamers en badkameronderdelen, zeker als gekeken wordt naar de prijs van een badkamerverbouwing. Een koper besteedt wel 40% meer aan zijn nieuwe badkamer dan een huurder. Indien de badkamer door een corporatie wordt gekocht is de besteding zelfs nog lager. Hierdoor kan de beperkte groei van 0,9% in aantal badkamerverbouwingen toch een aanzienlijke stijging in omzet van wel bijna 5% betekenen.

 De Sanitair Monitor

De Sanitair Monitor is een onderzoek dat tweemaal per jaar wordt uitgevoerd en gerapporteerd door USP Marketing Consultancy. Dit onderzoek geeft inzicht in de aankopen van badkamers en sanitairproducten in Nederland. Het aantal aankopen, het type en merk producten, de aankoopkanalen, de oriëntatiekanalen en de aankoopverwachtingen worden in kaart gebracht. Hiervoor worden tweemaal per jaar 1.250 consumenten geïnterviewd die een complete badkamer of badkamerproducten hebben gekocht. De informatie is op gedetailleerd niveau beschikbaar voor de volgende producten.