Consument koopt bijna een kwart van vrijstaande keukenapparatuur online

Rotterdam, 29 november 2016 – De Nederlandse consument koopt minder vaak vervangende ingebouwde keukenapparatuur via webwinkels dan vrijstaande apparatuur: gemiddeld 17% van de vervangen ingebouwde keukenapparaten wordt online gekocht tegenover 22% van de vrijstaande apparaten. Dit verschil geldt met name voor de consument jonger dan 35 jaar, waarvan ruim een kwart wel vrijstaande apparaten online koopt en maar 14% inbouwapparatuur. Dit blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy dat jaarlijks wordt uitgevoerd onder ruim 2.500 Nederlandse consumenten.  Vrijstaande apparatuur vaker online gekocht dan inbouwapparatuurOp de Nederlandse vervangingsmarkt van de keukenapparatuur is een duidelijk verschil te zien in de online aanschaf van apparatuur die vrijstaand is en apparatuur die ingebouwd is/moet worden: vrijstaande apparatuur wordt vaker online gekocht dan inbouwapparatuur. Gemiddeld 22% van de vrijstaande vervangende keukenapparaten wordt online aangeschaft terwijl dit voor inbouwapparatuur gemiddeld 17% is. In onderstaand figuur is het verschil in de mate van online aankoop van inbouw en vrijstaand voor de koelkast, oven en vaatwasser weergegeven. Vooral voor de vrijstaande oven geldt dat de Nederlandse consument het beduidend vaker aandurft om deze online te kopen dan wanneer deze ingebouwd is. In vergelijking met de vrijstaande vaatwasser en vrijstaande koelkast, wordt de vrijstaande oven ook het vaakst online gekocht. De Nederlandse consument koopt, ten opzichte van het gemiddelde van alle keukenapparaten, wel vaak inbouwvaatwassers online.consument1 Jongste leeftijdsgroep consumenten enigszins onzeker in online aanschaf inbouwapparatuurDe resultaten van de online aanschaf van vervangende inbouwapparatuur of vrijstaande apparatuur verschillen ook per leeftijdsgroep. Vergeleken met de andere leeftijdsgroepen blijkt de consument tussen 35 en 50 jaar over het algemeen het vaakst inbouwapparatuur online aan te schaffen en de jongste consumentengroep (jonger dan 35 jaar) juist het minst. Deze groep koopt daarentegen het vaakst online indien het om vrijstaande apparaten gaat. Mogelijke verklaring voor dit verschil is de onervarenheid met ingebouwde keukenapparatuur. De jongste groep consumenten heeft niet vaak/niet eerder inbouwkeukenapparatuur vervangen en wil hierin geadviseerd worden. Dit advies is online lastiger te verkrijgen, waardoor ze wat betreft online aanschaf wat terughoudend zijn en de voorkeur geven aan fysieke winkels.consument2De Keuken MonitorDe Keuken Monitor is een onderzoek dat sinds 2013 tweemaal per jaar wordt uitgevoerd en gerapporteerd door USP Marketing Consultancy. Dit onderzoek geeft inzicht in de aankopen van keukens, keukenapparatuur en –onderdelen in Nederland. Het aantal aankopen, het type en merk producten, de aankoopkanalen, de oriëntatiekanalen en de aankoopverwachtingen worden in kaart gebracht. Hiervoor worden tweemaal per jaar minimaal 1.250 consumenten geïnterviewd die een complete keuken, keukenapparaten en/of keukenonderdelen hebben gekocht. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:USP Marketing Consultancy, Business Unit DHZ, Keukens en Sanitair Reinier Zuydgeest Telefoon: +31(0)10-2066909 E-mail: zuydgeest@usp-mc.nlInternet : www.usp-mc.nl