Wat zijn de verwachtingen voor 2017?

In het eerste kwartaal heeft USP diverse marktpartijen gevraagd naar de omzetontwikkeling in 2016 en wat hun verwachtingen zijn voor het lopende jaar. Het mag geen verrassing zijn dat 2016 voor velen een goed jaar was, maar zet dit door in 2017 of verwacht men eerder een stabilisatie? Lees het antwoord in dit artikel. Minimaal de helft van alle bedrijven heeft een stijging van de omzet waargenomen in 2016 Binnen...

Henri Busker

Door Henri Busker
26 apr 2017

In het eerste kwartaal heeft USP diverse marktpartijen gevraagd naar de omzetontwikkeling in 2016 en wat hun verwachtingen zijn voor het lopende jaar. Het mag geen verrassing zijn dat 2016 voor velen een goed jaar was, maar zet dit door in 2017 of verwacht men eerder een stabilisatie? Lees het antwoord in dit artikel.

Minimaal de helft van alle bedrijven heeft een stijging van de omzet waargenomen in 2016
Binnen elke marktpartij heeft minimaal de helft van alle bedrijven in 2016 een omzetstijging waargenomen ten opzichte van 2015. Bij installateurs is dit 49% en bij de handel is dit zelfs 73% van de bedrijven. Het woningnieuwbouwsegment is in 2016 het sterkst toegenomen en dit is ook te zien bij de bedrijven die hier een groot deel van hun omzet vandaan halen: architecten, aannemers B&U, installateurs en handel. Bij deze marktpartijen zien we de grootste groep bedrijven die een minimale omzetstijging van 10% hebben ervaren. Wat verder opvalt is dat het segment met de minst sterke groeicijfers – de GWW sector – ook relatief gezien het grootste aandeel bedrijven bevat dat een omzetdaling heeft meegemaakt (17%).

Groei zet zich in 2017 door, maar in een minder snel tempo dan in 2016
Ook het komende jaar verwacht een meerderheid van de bouw- en installatiegerelateerde bedrijven een stijging van de omzet. Aannemers B&U (65%) en handelaren (78%) zijn de marktpartijen waarbinnen het grootste aandeel bedrijven te vinden is die een omzetstijging verwachten. Klusbedrijven en afbouwers (schilders, stukadoors, tegelzetters, e.d.) verwachten relatief gezien vaker een consolidatie van hun omzet. In vergelijking met 2016 zet de groei in de bouw- en installatiesector zich door, hetzij wel met een iets kleiner groeipercentage.

In een volgend artikel zullen we ingaan op de doelstellingen van de verschillende marktpartijen voor het lopende jaar, alsmede de trends en ontwikkelingen waar de bedrijven zich op zullen gaan richten.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
USP Marketing Consultancy, Business Unit Construction
Henri Busker
Telefoon: 010-2066900
E-mail: busker@usp-mc.nl
Internet : www.usp-mc.nl

Discussieer mee op de LinkedIn-group ‘BouwMarketeer’ of ‘BouwHRM’

Technische verantwoording:
Voor dit onderzoek zijn in het eerste kwartaal van 2017 in totaal 525 telefonische en online enquêtes afgenomen onder architecten, aannemers B&U, aannemers GWW, klusbedrijven, afbouwers, installateurs en handelaren.