Energiebesparende maatregelen in de woning; garantie, garantie en nog eens garantie

Duurzaamheid staat hoog op menig prioriteitenlijstje. In de woningmarkt gaat het dan om zowel woningaanpassingen als bewustwording en gebruik. USP deed onder ruim 600 Nederlandse huishoudens onderzoek naar hun mening over energiebesparende maatregelen en verbruik en het verschil tussen huurders en woningeigenaren hierin. Garantie blijft hét toverwoord op dit gebied.

Bewustwording verbruik; 1/3 Nederlanders let nauwelijks op energieverbruik
Van de ruim 600 respondenten in dit onderzoek, zegt 86% (precies) te weten wat men per maand aan gas, water en licht betaalt. In welke mate men let op het energieverbruik is altijd een vraag waarop ‘te positieve’ antwoorden volgen, oftewel men zal hier een rooskleurig beeld scheppen dan in werkelijkheid. Toch zegt 1/3 van de respondenten eerlijk slechts af en toe of zelfs nooit op het energieverbruik te letten. In werkelijkheid zal dit hoger liggen. Gezien de aandacht op dit gebied een hoog percentage. Er is hierbij geen verschil te zien tussen woningeigenaren en huurders.

 

Woningeigenaren: grote investering, geen garantie   
De grote investering voor woningeigenaren en het gebrek aan garantie op daadwerkelijke besparing zijn de belangrijkste elementen waardoor zij twijfelen aan het toepassen van energiebesparende maatregelen in de woning. Diverse subsidieregelingen die de afgelopen jaren zijn ingesteld, gingen ook vaak aan succes ten onder. Er werd zoveel gebruik van gemaakt, dat het beschikbare geld snel op was en de rest van de aanvragers niet meer in aanmerking kwam. Een gemiste kans. Een kwart van de respondenten zegt geen idee te hebben welke mogelijkheden er zijn in de eigen woning, informatievoorziening en advies op maat is hierin zeer belangrijk.

 

Huurders: Woonlasten mogen niet stijgen
Ook bij huurders blijkt de garantie op niet stijgende woonlasten een voorwaarde te zijn. Maar liefst 30% van de huurders zegt energiebesparende maatregelen belangrijk te vinden, maar alleen als de totale woonlasten lager uitkomen. Voor nog eens 47% geldt dat de woonlasten in ieder geval niet hoger mogen uitkomen. Wederom speelt dus de garantie op daadwerkelijke besparing een doorslaggevende rol.

    

Eerlijke communicatie, rekenvoorbeelden en best practices
Gezien de onderzoeksresultaten ligt er een belangrijke taak in de communicatie over de kostenbesparingen die energiebesparende maatregelen kunnen opleveren. Oftewel de garantie op niet hoger wordende kosten en nog beter lagere woonlasten. Best practices worden wel gedeeld, maar in onvoldoende mate. Helaas komen juist ook de voorbeelden van projecten waarbij het niet goed heeft uitgepakt in het nieuws. Daarbij komt dat elke situatie anders is. Woningeigenaren willen graag een op maat gemaakte berekening en inzicht in de mogelijkheden.


Discussieer mee op de LinkedIn-group 'Corporatie & Beleid'
Volg 'USP voor Corporaties' op Twitter