Citymarketing en Brand Urbanism, een goed huwelijk?

Deze zomer ben ik op vakantie naar Zwitserland geweest. Tijdens deze vakantie zijn we een dag naar St. Gallen geweest. St. Gallen is een provinciestad met 75.000 inwoners en een lange historie. Op de camping had ik in de folder van de regio alvast iets gelezen over deze stad om mij er een voorstelling van te maken en te kijken wat er te doen zou zijn. In de folder is te lezen dat de stad trots is op zijn historie als textielstad. Nu vind ik kleding en mode best leuk maar liep ik niet gelijk warm van deze stadspromotie. Uiteindelijk ben ik zo enthousiast over de manier waarop de identiteit van deze stad uiteindelijk is vormgegeven en wordt ingezet voor de citymarketing dat ik er een blog over schrijf. Ik ben dus een promotor van St. Gallen geworden. Ik vond het bezoek aan St. Gallen zelfs meer inspirerend dan Zurich en München.

Wat ik bijzonder vind aan deze stad is dat het zijn eigen identiteit als stad innovatief weet te gebruiken. Dat is niet alleen gedaan met een museum dat de moeite waard is maar vooral met ruimtelijke ingrepen die inspelen op de link met textiel. Wat kun je met nieuwe vormen van textiel en texturen doen in de stad? Bijvoorbeeld met metalen textiele vormen op de gevel van een pand, maar ook met een centrumgebied dat bekleed is met een rood textiel met als doel om het tot de huiskamer van St. Gallen te maken.

De identiteit van de stad is op deze manier in het centrum heel tastbaar gemaakt. Ondernemers in de stad spelen er ook op in. Er is een textielroute en er zijn diverse winkeletalages waarin ondernemers op een stijlvolle manier teruggrijpen op de geschiedenis van het textiel. Ook in het museum is er sprake van samenwerking tussen ondernemers en de stad. In tentoonstellingen onderzoeken ze nieuwe toepassingen van textiel. Op deze manier gaan citymarketing en economische innovatie hand in hand. De citymarketing gaat ook veel verder dan platte promotie richting toeristen.

Brandurbanism en citymarketing

De stap die ik in St Gallen nog niet heb gezien is de stap naar Brandurbanism waarbij merken samen met steden aan de ontwikkeling werken van de stad. Voorbeelden hiervan zijn de samenwerking tussen Charleroi en AkzoNobel om de meest grauwe stad van België om te toveren naar een kleurige plek. Zie meer hierover op: http://popupcity.net/can-brand...

Een ander voorbeeld zijn de fietspaden die the City of London samen met zakenbank Barclays heeft gerealiseerd. Behalve de opvallende blauwe kleur is het merk Barclays nergens te zien. Door deze samenwerking is er wel 50 miljoen extra geïnvesteerd in fietspaden. Zie ook: https://ruimtevolk.nl/2016/05/18/merken-bouwen-steden-steden-bouwen-merken/

Door de kwaliteiten van merken te combineren met de kwaliteiten en behoeftes van steden kunnen er hele interessante dingen gebeuren. Welke kwaliteiten van uw merk, uw stad of gebied wilt u benadrukken en welke samenwerking zou dit kunnen versterken? Wij helpen u graag om dit te onderzoeken.