1 op 3 Nederlanders: parkeren grootste probleem in woonwijk

Leegstaand winkelvastgoed maar ook zeer succesvolle nieuwe winkelgebieden, wat is de sleutel tot succes? Uit eerdere onderzoeken is duidelijk gebleken dat het parkeren in winkelgebieden hierbij zeker niet onderschat moet worden, maar hoe denken Nederlanders nu over parkeren in hun buurt en in winkelgebieden. Zijn zij bereid extra te betalen voor extra diensten bij parkeren en wat is de rol van winkeliers hierin. USP deed onderzoek onder ruim 500 Nederlandse huishoudens naar mobiliteit en parkeren.

Locatie, uitstraling, voorzieningen ondergeschikt aan kosten parkeren

Zoals verwacht, kosten zijn veruit het belangrijkste criterium bij parkeren voor de meeste Nederlanders. Slechts 1 op de 7 Nederlanders zegt het bedrag van parkeren niet zo belangrijk te vinden, als men maar gegarandeerd plek heeft. Daarbij rijdt ruim de helft van de Nederlanders een blokje om en parkeert wat verder weg als men dan goedkoper of zelfs gratis kan parkeren. Of de parkeergelegenheid buiten of in een parkeergarage is maakt voor de meeste Nederlanders niet veel uit. Verder geldt dat men voor een mooie uitstraling of het aanbieden van extra diensten (stomerij, eten en drinken, fietsverhuur etc) niet echt warm loopt. Lage kosten zijn doorslaggevend.





Parkeren grootste probleem in woonwijk voor 1 op de 3 Nederlanders

Tegelijkertijd heeft USP gemeten wat de tevredenheid is van Nederlanders met hun eigen woonwijk. Zij geven de eigen buurt gemiddeld een 7,7, een mooi cijfer. Gevraagd naar problemen in de wijk staat parkeren op nummer 1. Maar liefst 1 op de 3 Nederlanders geeft aan dat parkeren het grootste probleem is in de eigen woonwijk. Niet alleen de krappe berekening van aantal parkeerplaatsen per woning is hier debet aan. Veel woonwijken die grenzen aan een winkelgebied kampen met parkeeroverlast van winkelend publiek. Door hoge tarieven van parkeren in de binnenstad en de bereidheid iets verder te parkeren tegen lagere kosten, wijken veel parkeerders uit naar de omliggende gebieden wat een onnodige parkeerdruk veroorzaakt in deze gebieden.

 

Welke rol spelen gemeente, winkeliers en andere partijen?

Grote vraag is natuurlijk welke maatregel dit parkeerprobleem kan oplossen. Om parkeren in woonwijken te voorkomen voeren veel gemeenten het betaald parkeren of vergunningensysteem in. Dit verlicht de parkeerdruk wellicht in die specifieke straat, maar verplaatst het probleem naar een andere straat. P&R-initiatieven buiten de stad waar men kan overstappen op OV of (elektrische) fiets zijn met name in grote steden een succes. Initiatieven van winkeliers bijvoorbeeld door bij een aankoop, een vrije uitrijkaart van een parkeergarage te schenken worden zeer gewaardeerd, blijkt ook uit dit onderzoek. Winkeliers zouden hier ook in kunnen samenwerken om het winkelend publiek te trekken. Het is duidelijk dat winkeliers meer moeten doen om mensen te blijven trekken dan alleen hun winkel open houden; de concurrentie ook met het internet is moordend dus hoe meer mensen de winkel weten te vinden hoe beter. Duidelijk uit het onderzoek wordt wel dat heel veel poespas rondom het parkeren niet tot enthousiasme leidt, de kosten blijven leidend. No parking, no business.