Stellen wij wel de juiste vraag?

Het viel mij al op bij de Provada 2017, en het werd tijdens een evenement van de NeVaP bevestigd. Het daadwerkelijk samenbrengen en gebruiken van grote hoeveelheden data binnen de vastgoedsector komt echt op stoom. De dienstverleners schieten uit de grond en ook bij onze klanten komen wij vernuftige tools tegen. Ondanks dat zijn er nog te vaak misverstanden zoals te zien valt in de cartoon die wij hierover gemaakt hebben:


Als ex-topsporter zit het in mijn aard om dingen altijd sneller, makkelijker of minder ingewikkeld te willen maken. De slimheid, snelheid en toegankelijkheid van de hedendaagse informatiesystemen zijn bijna verslavend. Er is werkelijk niets dat je niet kunt vragen. Binnen USP ben ik als projectmanager verantwoordelijk voor het formuleren en beantwoorden van de onderzoeksvragen waarmee onze klanten hun strategisch beleid  bepalen. De beschikbaarheid van grote hoeveelheden data is zeker een toevoeging aan het veldwerk dat wij verrichten. Het brengt onze bevindingen verder in context.

Maar juist in diezelfde toegankelijkheid, snelheid en slimheid schuilt de grootste valkuil. Het zorgt ervoor dat het soms onduidelijk is wanneer het nog echt waarde toevoegt voor de eindgebruiker. Uiteindelijk dient het meer waarde toe te voegen dan dat het kost. Hoe groter de hoeveelheid beschikbare informatie is, des te belangrijker is het om te weten wat de kern van het verhaal is.

Daarnaast is het verklaren en voorspellen vaak niet voldoende om strategisch in te spelen op de markt. Het is nodig om je klant echt te begrijpen om te bepalen waar de daadwerkelijke behoefte van de klant ligt. Om iemand te begrijpen heb je toch echt een dialoog nodig en dat reikt verder dan een ‘1’ en een ‘0’. Je kunt de voorkeur bepalen en voorspellen, maar veel moeilijker de beweegreden achter de voorkeur achterhalen.

Het afgelopen half jaar ben ik mij ervan bewust geworden dat het niet gaat om de hoeveelheid onderzoek, informatie of kennis, maar dat je iemand begrijpt. Daarom dien ik ook mijzelf de juiste vragen te stellen bij alles wat ik doe en niet alleen tijdens het onderzoek.

Samen met onze visuele designer heb ik een cartoon gemaakt die mij scherp houdt waarom verklaringen niet voldoende zijn en doorvragen cruciaal is.

Met de cartoon wil ik benadrukken dat in de beginfase van elke doelstelling de klant centraal moet staan. Het in kaart brengen van woonbehoeften is meer dan vragen naar het gewenste aantal vierkante meters, de ligging, de manier van bouwen, de wijk of de beschikbare faciliteiten. Het totale beeld van woongeluk dient in kaart gebracht te worden. Daarom is het van essentieel belang om de juiste vragen op de juiste manier via de juiste methodiek te stellen.

Door het totale plaatje aan te leveren aan de betrokken partijen verlaag je het risico op verschillende percepties en voorkom je misverstanden. Het resultaat is een betere invulling van de behoeften van de klant, wat uiteindelijk de waarde van elke onderneming laat toenemen.

Ik ben benieuwd wat u van de cartoon vindt, klik hier om die mij te mailen.