Consument kiest voor de luxere badkamers

In het afgelopen jaar zijn er bijna 300.000 complete badkamerrenovaties gedaan, een stijging van ruim 9% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De verwachting is dat dit aantal nog verder zal toenemen in de komende 12 maanden. Opvallend is dat de badkamerspeciaalzaak steeds vaker de aankoopplaats is, ten koste van het marktaandeel van de bouwmarkt. Dit blijkt uit de Sanitair Monitor van USP Marketing Consultancy waarvoor jaarlijks ruim 2.500 consumenten worden ondervraagd.

Meer volledige badkamerrenovaties in 2017
In de afgelopen 12 maanden zijn er ruim 299.00 complete badkamers geplaatst, aanzienlijk meer dan de ruim 274.000 in dezelfde periode een jaar eerder. Een belangrijke factor hierin is het aantal verkochte woningen, wat met ongeveer 10% (bron: NVM) is toegenomen. Een verhuizing is namelijk vaak een reden om één of meerdere ruimtes te verbouwen.  Maar badkamerrenovaties vinden uiteraard niet uitsluitend plaats bij een verhuizing. Wat betreft renoveren van de badkamer in de huidige woning is er altijd sprake van een sterke correlatie met het consumentenvertrouwen dat momenteel ook op een hoog niveau ligt.

Stijgende prijzen van badkamers
Niet alleen het consumentenvertrouwen maar tevens de koopbereidheid en het economisch klimaat vertonen al 12 maanden een stijgende lijn. Dit heeft er onder andere toe geleid dat de transactieprijs van de verkochte woningen een nieuw record heeft bereikt (bron: NVM). Maar ook lijken de consumenten bereid om meer te betalen voor hun nieuwe badkamer. De gemiddelde prijs van een badkamer is momenteel namelijk ruim €8.300 wanneer deze door de een professional wordt geplaatst. Indien de consument alles zelf plaatst is de gemiddelde besteding € 4.200. Deze uitgaven zijn daarmee hoger dan dezelfde periode een jaar eerder, zowel bij doe-het-zelf plaatsingen als de plaatsingen door een professional. Een mogelijke oorzaak hiervan is dat men de badkamer vaker bij een badkamerspeciaalzaak koopt.

Badkamerspeciaalzaken
Het percentage consumenten dat een badkamer koopt bij de badkamerspeciaalzaak is de afgelopen 12 maanden namelijk met 10%-punten toegenomen ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden. Bij bouwmarkten worden juist minder badkamers aangeschaft. Waarom gaan consumenten dan nu meer naar de badkamerspeciaalzaak dan naar bouwmarkten? Dat komt doordat badkamerspeciaalzaken vooral complete en meer complexe badkamers aanbieden, waar bouwmarkten zich vooralsnog vooral richten op vervangingsproducten en accessoires. Door het toenemende aantal verhuizingen en het consumentenvertrouwen worden er meer complete badkamerrenovaties uitgevoerd. Hierdoor sluit de badkamerspeciaalzaak beter aan bij de wensen van de consument.

De USP Sanitair Monitor
De Sanitair Monitor is een onderzoek dat tweemaal per jaar wordt uitgevoerd en gerapporteerd door USP Marketing Consultancy. Dit onderzoek geeft inzicht in de aankopen van badkamers en sanitair producten in Nederland. Het aantal aankopen, het type en merk producten, de aankoopkanalen, de oriëntatiekanalen en de aankoopverwachtingen worden in kaart gebracht. Hiervoor worden tweemaal per jaar 1.250 consumenten geïnterviewd die een complete badkamer of badkamerproducten hebben gekocht. De informatie is op gedetailleerd niveau beschikbaar voor de volgende productcategorieën:

<p>
	Heeft u een vraag?
<br>
	Neem contact op met Reinier Zuydgeest</p>

Heeft u een vraag?
Neem contact op met Reinier Zuydgeest
of Dirk Hoogenboom

zuydgeest@usp-mc.nl
+31 6 26 93 61 09LinkedIn

hoogenboom@usp-mc.nl
+31 6 52 09 89 24LinkedIn

<p>Meer weten?<br>Neem contact op met Dirk Hoogenboom</p>

Heeft u een vraag?
Neem contact op met Reinier Zuydgeest

zuydgeest@usp-mc.nl
+31 6 26 93 61 09LinkedIn

<p>
	Heeft u een vraag?
<br>
	Neem contact op met Reinier Zuydgeest</p>

Meer weten?
Neem contact op met Dirk Hoogenboom

hoogenboom@usp-mc.nl
+31 6 52 09 89 24LinkedIn

<p>Meer weten?<br>Neem contact op met Dirk Hoogenboom</p>
Terug naar overzicht