Google of Facebook binnenkort de grootste gebiedsontwikkelaar van de wereld

In de bouw- en doe-het-zelfsector is de trend al langer zichtbaar. Tech-giganten zoals Amazone veroveren snel terrein. Tech-giganten hebben de factoren in huis voor succesvolle toetreding tot de vastgoedmarkt. Ze hebben alle 5 B’s in grote maten in huis, namelijk bereik, belang, budget, brains en de ballen. Het is dus ‘a matter of time’ voordat bijvoorbeeld Google de Europese vastgoedmarkt betreed.

Van het weekend zat ik in de auto, een rit die ik al bijna 4 jaar elk weekend rijd. Een uitgelegen kans om eens rustig na te denken over hoe interessant de toekomst gaat zijn. Ineens stelde ik mijzelf de vraag ‘wordt één van de tech-bedrijven zoals Google of Facebook binnen 5 jaar de grootste vastgoedontwikkelaar van de wereld?’. Mijn antwoord: Ja, waarom zou het eigenlijk niet kunnen.

Ontwikkelaars werken hard en steeds integraler (van belegger tot bouwer) aan het creëren van draagkracht bij overheden om hun gebiedsvisie te verwezenlijken. Maar stel dat één bedrijf de gehele keten is en op internationaal niveau de lobbykracht heeft om beslissingen naar zich toe te trekken. Welke positie zou die innemen in de markt?

Voorwaarden
Stel we zouden de mogelijkheid toetsen aan 4 voorwaarden:
• Reputatie
• Vermogen
• Marktkennis
• Vakkennis

Reputatie

De naam die een ontwikkelaar heeft, speelt een belangrijke rol bij het krachtenspel om stakeholders mee te nemen in haar visie. Het aanzien van merken, zoals Google is zo groot, dat vaak de rijksoverheid al betrokken is bij de lobby ten aanzien van het vestigingsklimaat. De stap naar gemeenten en andere stakeholders zal daarom ook niet voor problemen zorgen.

Vermogen

Het ontwikkelen van vastgoed, en zeker een gebied, vraagt veel vermogen. Beleggers en banken zijn dan ook belangrijke stakeholders voor ontwikkelaars. Veel tech-bedrijven kenmerken zich door een sterke liquide positie. Zo had Google in 2014 een eigen vermogen van 105 miljard . Ik schat dat zij hierdoor efficiënter zijn en minder afhankelijk zijn van rendamentsverplichting van financiële stakeholders. Zij zijn dus prima in staat om het vermogen te verschaffen.

Marktkennis

Om de gebiedsvisie en rendement te verantwoorden gebruiken ontwikkelaars steeds meer data om de behoefte van toekomstige bewoners in kaart te brengen. Ook motiveert het de betrokkenheid van gemeenten, omdat het aansluit op de gebiedsstrategie. De data die de grootste tech-bedrijven bezitten gaat veel verder dan ontwikkelaars nu gebruiken. Naast de hoeveelheid data is de capaciteit om deze data te vertalen in toegevoegde waarde bij de tech-bedrijven veel groter dan bij de huidige marktpartijen. Mijn verwachting is dat zij in staat zijn extreem goed de woonbehoefte in kaart te brengen en te toetsen en daarmee de kans op een succesvolle ontwikkeling sterk vergroten.

Vakkennis

Nou zou je kunnen zeggen, ontwikkelen is een vak, iets wat je niet in één dag leert. De werkwijze in organisaties, zoals Google, kenmerken zich door intensieve, krachtige en gedurfde leertrajecten inclusief overnames en partnerschappen. Ondanks hun grootte blijken zij hierdoor relatief flexibel. Daarnaast doen zich problemen voor die hen al diverse competenties aanleert die toepasbaar zijn voor het ontwikkelen. Zo houdt Facebook zich al bezig met ontwikkelen door het vestigingsprobleem van haar werknemers op te lossen (Facebook Village ) en draait Google ‘s werelds grootste pilot in Toronto om het zelfstandig integraal ontwikkelen van Smart Cities  te toetsen.


Waarschijnlijk is timing de bepalende factor voor de toetreding van tech-bedrijven in de vastgoedontwikkeling. Wellicht wachten zij tot de huidige huizenmarkt weer instort. Één ding is zeker, ik zou er in ieder geval rekening mee houden.

Zie ik het helemaal verkeerd? Ik ben benieuwd hoe u erover denkt, laat het mij weten.