Grotere kansen voor private labels dan voor Chinese import

Chinese import en private labels in de Europese e-installatiemarkt zijn al langere tijd belangrijke aandachtspunten voor fabrikanten van elektrische installatieproducten. Elektrische installateurs in Verenigd Koninkrijk, Polen, België, Duitsland en Nederland staan relatief open voor het opnemen van private labels in hun dagelijks te gebruiken producten in de komende 5 jaar. In Spanje staan de installateurs hier minder positief tegenover. Dat is één van de uitkomsten van het Q3 rapport van de European Electrical Installation Monitor, met het thema ‘Love Brands’. Naast het doormeten van de merkbekendheid, gebruik en voorkeur in alle productcategorieën heeft USP Marketing Consultancy ook gekeken naar de houding ten opzichte van private labels en ten opzichte van het bestellen van producten uit China. Het onderzoek is uitgevoerd onder 1.200 e-installateurs.

Mark de Graaf

Door Mark de Graaf
22 nov 2017
Installatie,

Categorie 1: Beide kansrijk
Verenigd Koninkrijk en Polen zijn de twee landen die het meest openstaan tegenover het bestellen van producten uit China en het opnemen van private labels in hun werkzaamheden. Betreffende private labels geeft ongeveer iets meer van de e-installateurs in Verenigd Koninkrijk aan dat ze openstaan voor opnemen van private labels. In Polen is dat 42%. Betreffende het bestellen van producten uit China ligt dat tussen de 40 en 50 procent.

Categorie 2: Private labels kansrijk
België, Duitsland en Nederland staan wel open voor private labels, maar minder voor het bestellen van producten uit China. In België staat vier op de tien installateurs open voor private labels. In Duitsland is dat iets meer dan een derde en in Nederland is dat iets meer dan de helft. Echter staan in deze landen de e-installateurs minder open voor het bestellen van producten uit China.

Categorie 3: Bestellen van producten uit China kansrijk
Frankrijk staat in mindere mate open voor private labels, maar wel open voor bestellen van producten uit China. Vier op de tien van de Franse e-installateurs geven aan dat ze toekomst zien in het opnemen van private labels in hun werkzaamheden. Echter is dat bij het bestellen van producten uit China slechts een kwart.

Categorie 4: Beide niet kansrijk
Spanje staat minder open voor private labels en ook minder open voor bestellen van producten uit China. Slechts 15% van de e-installateurs geeft aan dat ze toekomst zien in het bestellen van producten uit China en voor private labels is dat 17%.

Conclusie
Al bij al is het bestellen van producten uit China door de e-installateurs in komende 5 jaar minder kansrijk dan het bestellen van private labels bij de groothandel. De opkomst van Chinese webwinkels, zoals Ali Express, zorgt voor een verschuiving in de consumentenmarkt, maar voor de e-installatiemarkt blijkt het bestellen van producten uit China minder interessant. De landen die het meest open zijn ten opzichte van het bestellen van producten uit China zijn Frankrijk, Verenigd Koninkrijk en Polen. Daarentegen zijn private labels kansrijker dan het bestellen van producten uit China. Vooral Nederland, België en Duitsland scoren hier het hoogste op. Echter valt Spanje in de categorie waarbij dat allebei niet kansrijk is.

<p>Meer weten?<br>Neem contact op met Dirk Hoogenboom</p>

Meer weten?
Neem contact op met Dirk Hoogenboom
of Mark de Graaf

hoogenboom@usp-mc.nl
+31 6 52 09 89 24LinkedIn

degraaf@usp-mc.nl
+31 6 41 76 58 37LinkedIn

<p>Meer weten?<br>Neem contact op met Mark de Graaf</p>

Meer weten?
Neem contact op met Dirk Hoogenboom

hoogenboom@usp-mc.nl
+31 6 52 09 89 24LinkedIn

<p>Meer weten?<br>Neem contact op met Dirk Hoogenboom</p>

Meer weten?
Neem contact op met Mark de Graaf

degraaf@usp-mc.nl
+31 6 41 76 58 37LinkedIn

<p>Meer weten?<br>Neem contact op met Mark de Graaf</p>
Terug naar overzicht