Europese w-installateur en loodgieter koopt steeds meer direct bij de fabrikant

Het aandeel van w-installateurs dat direct bij de fabrikant koopt is in Europa gestegen. Vooral in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk is deze ontwikkeling het sterkst. Dit is één van de resultaten uit het Q3 2017 rapport van de European Mechanical Installation Monitor met het thema ‘Purchase Channels’. In dit rapport van USP Marketing Consultancy is onderzocht van welke aankoopkanalen (pure online, gespecialiseerde groothandel, doe-het-zelfwinkels en meer) de w-installateurs gebruik maken en hoe de aankopen over de verschillende kanalen verdeeld zijn. De resultaten van het onderzoek van USP Marketing Consultancy zijn gebaseerd op 1.200 succesvolle interviews met w-installateurs in zes Europese landen.

Ralitsa Ruseva

Door Ralitsa Ruseva
29 nov 2017
Installatie,

Aandeel direct bij de fabrikant 2015
In 2015 is dit thema voor de eerste keer onderzocht. Een van de uitkomsten uit dit onderzoek was dat ongeveer de helft van de Belgische, Poolse en Duitse w-installateurs en een derde van de Nederlandse, Franse en Britse w-installateurs direct bij de fabrikant kocht. Kijkend naar de ‘share of wallet’ was het duidelijk dat de Poolse installateur percentueel het meest (14%) en de Nederlandse w-installateur in 2015 het minst (7%) via dit kanaal kocht.

Aandeel direct bij de fabrikant 2017
Het aandeel van de w-installateurs dat direct bij de fabrikant koopt, is vergeleken met 2015 in de meeste onderzochte landen gestegen met uitzondering van Frankrijk en Nederland. In Frankrijk en Nederland kopen w-installateurs het minste direct bij de fabrikant (30%). In alle andere onderzochte landen is er een stijging van het aantal installateurs dat bij direct bij de fabrikant koopt zichtbaar. De stijging is met name waar te nemen in Duitsland, Polen en Verenigd Koninkrijk. In Duitsland is de grootste stijging te zien (van 48% in 2015 tot 60% in 2017) De w-installateurs in het Verenigd Koninkrijk besteden gemiddeld het grootste gedeelte van de totale aankopen via dit kanaal (17%), vergeleken met hun Europese collega’s.

Omnichannel
De gespecialiseerde groothandel is in zowel 2015 als ook in 2017 het meest dominante kanaal. Echter kan deze groei van het aantal aankopen direct bij de fabrikant op den duur een bedreiging vormen voor de gespecialiseerde groothandel. Het onderzoek toont verder aan dat de HVAC markt meer omnichannel aan het worden is, omdat andere kanalen ook steeds meer worden gebruikt.


<p>Meer weten?<br>Neem contact op met Ralitsa Ruseva</p>

Meer weten?
Neem contact op met Ralitsa Ruseva
of Dirk Hoogenboom

ruseva@usp-mc.nl
+31 6 83 21 17 09LinkedIn

hoogenboom@usp-mc.nl
+31 6 52 09 89 24LinkedIn

<p>Meer weten?<br>Neem contact op met Dirk Hoogenboom</p>

Meer weten?
Neem contact op met Ralitsa Ruseva

ruseva@usp-mc.nl
+31 6 83 21 17 09LinkedIn

<p>Meer weten?<br>Neem contact op met Ralitsa Ruseva</p>

Meer weten?
Neem contact op met Dirk Hoogenboom

hoogenboom@usp-mc.nl
+31 6 52 09 89 24LinkedIn

<p>Meer weten?<br>Neem contact op met Dirk Hoogenboom</p>
Terug naar overzicht