Online groeit snel, terwijl doe-het-zelfwinkels een sterke positie behouden

Rotterdam, 29-11-2017 – De markt voor home improvement producten kenmerkt zich door een omnichannel-aanpak. Het meest gebruikte aankoopkanaal is de doe-het-zelf retailer. Verder is het aandeel van de online shop aanmerkelijk gestegen. Dat is één van de resultaten van het Q3 rapport van de European Home Improvement Monitor, met het thema ‘Love Brands’. De European Home Improvement Monitor is gebaseerd op 26.400 online interviews met Europese consumenten uit elf landen.

De DIY retailers groeien licht
Bijna de helft van de aankopen wordt in het derde kwartaal 2017 door consumenten bij DIY retailers gedaan (48,7%). Dat is een lichte stijging ten opzichte van dezelfde periode in 2016, waarbij 46,3% van de producten in de DIY shop wordt gekocht.

Aandeel online spelers is bijna verdubbeld
De Europese consument kocht in het derde kwartaal 2017 bijna twee keer zoveel DIY producten bij online spelers zoals Amazon, Ebay en Bol.com. Ongeveer 8% van alle DIY aankopen door Europese consumenten verloopt nu via dit kanaal. Koplopers blijven Duitsland en het Verenigde koninkrijk, waarbij het aandeel van online spelers boven de 10% ligt.

Minder aankopen bij speciaalzaken
Het aandeel aankopen bij special zaken is daalt licht tot onder de 10%. Vergeleken met Q3 2016 is het aantal aankopen in hetzelfde kwartaal 2017 is dat 2.6 procentpunt lager. Dit is uiteraard een Europees gemiddelde, per land zijn grote verschillen waarneembaar. In België, Italië en Spanje worden substantieel meer aankopen bij speciaalzaken gedaan.

Aandeel buy-it-for-me daalt
Het percentage ‘Purchased by professional’ is de laatste jaren gedaald. Het lijkt erop dat de consument meer zelf koopt en minder laat kopen door de professional. Het aandeel DIY vs DIFM is al enkele jaren stabiel. Dit betekent dat als consumenten een professional inhuren, zij vaker de producten zelf kopen.

Conclusie
In de  afgelopen jaren zijn er verschuivingen geweest als het gaat om aankopen in de home improvement markt door Europese consumenten. Het is overduidelijk dat deze markt nog steeds meer omnichannel word. Het belangrijkste kanaal in Europa, met betrekking tot het aantal aankopen, blijft de DIY retailer. Dit aandeel liep terug in de afgelopen 3 jaar, maar in Q3 2017 is deze dalende trend doorbroken. Het aantal aankopen door de Europese consument bij online webshops is de afgelopen 3 jaar juist gestegen en blijft doorstijgen in 2017.

<p>
	Heeft u een vraag?
<br>
	Neem contact op met Reinier Zuydgeest</p>

Heeft u een vraag?
Neem contact op met Reinier Zuydgeest
of Dirk Hoogenboom

zuydgeest@usp-mc.nl
+31 6 26 93 61 09LinkedIn

hoogenboom@usp-mc.nl
+31 6 52 09 89 24LinkedIn

<p>Meer weten?<br>Neem contact op met Dirk Hoogenboom</p>

Heeft u een vraag?
Neem contact op met Reinier Zuydgeest

zuydgeest@usp-mc.nl
+31 6 26 93 61 09LinkedIn

<p>
	Heeft u een vraag?
<br>
	Neem contact op met Reinier Zuydgeest</p>

Meer weten?
Neem contact op met Dirk Hoogenboom

hoogenboom@usp-mc.nl
+31 6 52 09 89 24LinkedIn

<p>Meer weten?<br>Neem contact op met Dirk Hoogenboom</p>
Terug naar overzicht