Online aanschaf keukenapparatuur neemt toe

De Nederlandse consument koopt steeds vaker losse keukenapparatuur via een webwinkel. In 2014 kocht 16% van de consumenten keukenapparatuur online en in 2017 is dit aandeel al gestegen naar 24%. De verwachting is dat dit percentage nog verder zal stijgen. Dit blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy jaarlijks wordt uitgevoerd onder ruim 30.000 Nederlandse consumenten.

Aankoopkanalen van losse apparatuur 

De Nederlandse consument is van oudsher gewend om voor keukens en keukenapparatuur naar een keukenspeciaalzaak of elektronica-/ witgoedzaak te gaan. Hoewel nog steeds relatief veel consumenten dit doen, wordt het aandeel consumenten dat online de losse keukenapparatuur (apparatuur gekocht zonder dat er een gehele keuken wordt aangeschaft) koopt steeds groter. Sinds 2014 is dit aandeel namelijk met 8%-punt gestegen. In onderstaand figuur is de trendlijn van de drie belangrijkste aankoopkanalen weergegeven.

Het marktaandeel van online als aankoopkanaal zal blijven toenemen

Vooral voor de aankoop van een losse vaatwasser en oven geldt dat de Nederlandse consument het beduidend vaker aandurft om deze online te kopen. De belangrijkste reden hiervoor is dat de consumenten over het algemeen meer ervaring hebben met het plaatsen van keukenapparatuur, en dit dus ook vaker zelf zullen doen. Het zijn namelijk vaker de iets oudere consumenten die keukenapparatuur los kopen en deze hebben al eerder meegemaakt hoe de plaatsing moet gebeuren. Hierdoor wordt het service aspect met betrekking tot de plaatsing.van bijvoorbeeld de keukenspeciaalzaken en electronica-/ witgoedzaken minder belangrijk. 

Informatie en advies

Een andere reden waardoor consumenten nu vaker online hun apparatuur aanschaffen is dat de van oudsher conservatieve keukenbranche zich meer en meer lijkt te realiseren dat zij zich ook online moeten laten gelden, waardoor er online steeds meer informatie en advies beschikbaar is voor de consument. Dit advies was hiervoor online lastiger te verkrijgen, waardoor een deel van de consumenten terughoudend was om online keukenapparatuur aan te schaffen. Nu deze drempel wordt weggenomen en de ervaring met plaatsing van de consumenten toeneemt, zal het aandeel online de komende jaren nog verder toenemen.