​Aedes Benchmark insights – Onze belangrijkste inzichten uit 2017

​De Aedes Benchmark is sinds 2014 een veelgebruikte methode voor woningcorporaties om zich op diverse prestatievelden te kunnen vergelijken. USP is mede grondlegger van de Aedes Benchmark en brengt sinds jaar en dag de tevredenheid met onder andere dienstverlening en woonomgeving in kaart! USP staat voor maatwerk en verdieping. Deze verdieping zoeken wij ook in de Aedes Benchmark. In 2017 hebben wij onze Quick Scan deelnemers op een aantal actuele thema’s extra inzichten gegeven. Wij sommen deze graag nog eens voor u op.

Annika van Wensveen

Door Annika van Wensveen
24 jan 2018

Een Aedes A-label? MeerWonen vertelt!

MeerWonen heeft zich het laatste jaar uit het brede middenveld van corporaties met een Aedes B-label weten te werken. Sinds de Aedes-Benchmark editie 2017 mag MeerWonen zich een A corporatie noemen met betrekking tot dienstverlening. Voor USP Marketing Consultancy aanleiding om eens in gesprek te gaan met MeerWonen. Wij zijn benieuwd hoe zij dit als recent gefuseerde corporatie gedaan hebben! Volgens Karin Kasteleijn, adviseur communicatie en PR bij MeerWonen, een combinatie van samen doen wat je belooft en het praktisch houden. Lees hier het volledige artikel

Je biedt een ‘dak boven het hoofd’, welk imago heb je dan?

Wonen is een primaire levensbehoefte. Logisch dat iedereen een mening heeft over zijn/haar woningcorporatie. De positie van een woningcorporatie is lastig. Enerzijds dienen zij de huurder, anderzijds hebben zij te maken met overheden en regelgeving. Het speelveld verandert continu en dus is er reden om bij de eindgebruiker te meten wat het imago is van de woningcorporatie. Lees hier het volledige artikel.

Hoe ervaart de huurder het digitaal landschap van de corporatie anno 2017?

De samenleving digitaliseert. Van Whatsappen met klantenservices tot het betalen via de telefoon. Overheden en woningcorporaties bieden daarom steeds meer diensten digitaal aan. Maar hoe ervaren de klanten deze nieuwe dienstverlening? Het merendeel van de huurders, zelfs de jongere huurders, pakken nog steeds graag de telefoon om contact op te nemen met hun woningcorporatie. Lees hier het volledige artikel.

Een slecht onderhouden woning resulteert in een weinig betrokken huurder

Goed voorbeeld doet goed volgen. Het is tijd dat de Nederlandse corporaties zich tonen als leider en ambassadeur van een veilige en onderhouden woning en woonomgeving. In discussies rondom het mixen van sociale huur, vrije sector huur en koopwoningen heerst vaak het idee dat ‘de sociale huurder’ zich minder betrokken voelt bij de woning en de buurt. De belangrijkste trigger blijkt de onderhoudsstaat van de woning te zijn. Als corporaties de leiding nemen en een goed voorbeeld geven zal de huurder hierin volgen! Lees hier het volledige artikel.

Zelfbeheer door sociale huurders, nog een lange weg te gaan

Gezamenlijk materiaal aanschaffen om de woningen en de buurt netjes te houden. Dit is één van de vele varianten van zelfbeheer. Zelfbeheer is de situatie waarin huurders/kopers zich organiseren om gezamenlijk hun woonomgeving vorm te geven of te onderhouden. Met de nieuwe woningwet komt er steeds meer aandacht voor deze vorm van beheer.  Maar zitten huurders hier wel op te wachten? Lees hier het volledige artikel.

Klanttevredenheid van huurders: Verantwoorden of verbeteren?

De kracht van een tevreden klant wordt door steeds meer organisaties erkend. De Aedes Benchmark speelt hier voor woningcorporaties uiteraard een belangrijke rol. Maar gaat u eens bij uzelf na, meet u klanttevredenheid om te verantwoorden of om te verbeteren en uw maatschappelijk rendement te verhogen? Een goede klantmeting levert in de ogen van USP minimaal de volgende zaken op: een visualisatie van de klantreis, een impactanalyse, quick wins en long term investments. Lees hier het volledige artikel.