Online klussen neemt toe

Rotterdam, 30 maart 2015 – De Nederlandse huizenbezitter maakt steeds meer gebruik van online marktplaatsen in hun zoektocht naar een vakman. De komende jaren wordt zelfs meer dan een verdubbeling naar 26% van alle huizenbezitters verwacht (is nu 12%). Vakbekwaamheid (47%) en betrouwbaarheid (28%) van de vakman zijn de belangrijkste selectiecriteria bij de keuze voor een vakman. Zo blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy in opdracht van Zelfstandigen Bouw.

In hun zoektocht naar een vakman is het eigen netwerk de belangrijkste bron voor de huizenbezitter. Hierbij zijn positieve ervaringen van bekenden of eigen ervaringen in het verleden nog altijd van groot belang bij de keuze voor een vakman. Het gebruik van online marktplaatsen en de website van een vakman neemt echter een steeds grotere rol in bij de zoektocht naar een vakman, vooral als het gaat om grotere klussen. Met name jongeren maken gebruik van online marktplaatsen.

Vakbekwaamheid en betrouwbaarheid belangrijkste criteria in keuze vakmanVakbekwaamheid, betrouwbaarheid en een goede prijs-kwaliteitverhouding worden als belangrijkste redenen genoemd waarop consumenten hun keuze voor een vakman baseren. Het nakomen van afspraken, het afgeven van garanties en relevante werkervaring worden tevens van belang geacht. Het belang van deze aspecten wordt groter naarmate de klus groter is.

Persoonlijk contact met vakman belangrijkVan de huizenbezitters heeft 60% een neutraal beeld over online marktplaatsen. Dat komt vooral door gebrek aan ervaring en kennis over dergelijke marktplaatsen. De meeste huizenbezitters hechten waarde aan persoonlijk contact met de vakman, voordat ze met hem in zee gaan.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

USP Marketing Consultancy, Business Unit ConstructionHenri BuskerT: 010-2066900E: busker@usp-mc.nl

Technische verantwoording:Voor dit onderzoek zijn in januari 2015 in totaal 1.003 enquêtes afgenomen onder Nederlandse woningbezitters.