Stop met parkeergarages & begin met mobiliteit als een service

​Afgelopen week was ik bij het 10-jarig verjaardagsfeest van Brand, the urban agency. Tijdens deze middag was er een presentatie van Vincent Taapken over het belang van radicale vernieuwingen in het denken over mobiliteit.

Afgelopen week was ik bij het 10-jarig verjaardagsfeest van Brand, the urban agency. Tijdens deze middag was er een presentatie van Vincent Taapken over het belang van radicale vernieuwingen in het denken over mobiliteit. Zijn oplossing is even logisch als simpel: verlaag het aanbod aan parkeergelegenheid en mensen worden creatief in het vinden van alternatieve mobiliteitsoplossingen. Dit radicale idee betekent echter nogal wat voor de stad en de vastgoedsector.

Ten eerste zijn er de vaste regels en gewoontes die een alternatieve vorm van mobiliteit in de weg staan. Zo is er de parkeernorm die voor de nodige uitdagingen zorgt bij nieuwbouw omdat de eisen veel hoger liggen dan het daadwerkelijke autogebruik met leegstaande parkeergarages als gevolg. Soms zorgt deze norm voor enorme druk op een plan terwijl er aantoonbare alternatieven zijn in de vorm van deelauto’s en leenfietsen. Daarnaast zijn er genoeg bedrijven waarbij de leaseauto de economisch meest voordelige optie om te reizen is (weet ik uit ervaring).

Ten tweede hebben veel vastgoedpartijen behoorlijke belangen in parkeergarages en bijbehorende voorzieningen. Het radicaal stoppen met parkeervoorzieningen in de stad zal veel impact hebben op de eigenaren en exploitanten van parkeervoorzieningen. De locaties zijn vaak goed, dus kunnen opnieuw ontwikkeld worden, maar dat brengt de nodige kosten met zich mee. Helemaal stoppen met parkeerplaatsen is sowieso geen optie.

Ten derde moeten er alternatieven voor autobezit komen. Er komen steeds meer concepten voor autodelen en mobiliteit als een service. Je bent dan geen eigenaar van een auto, maar je betaalt voor het gebruik van vervoersoplossingen. Dit wordt steeds vaker ook onderdeel van een kantoor of woonconcept. Projectontwikkelaar Synchroon heeft bijvoorbeeld de City Deal "Elektrische deelmobiliteit in Stedelijke gebiedsontwikkeling" getekend, waarbij gewerkt wordt aan autodeel concepten met elektrische auto’s gerelateerd aan woningbouwprojecten. Als inwoner van de binnenstad van Rotterdam heb ik nog meegedaan aan het marktonderzoek van Synchroon waar ik via Facebook op gewezen werd. Blijkbaar waren de resultaten van dit onderzoek voldoende aanleiding om mee te doen aan de City Deal.

Ten slotte zijn er de feiten: het autobezit in Nederland groeit (ja, ook onder millennials), de files groeien, de het aantal autoverkopen groeit, de banen met leaseauto nemen weer toe. Hierdoor lijkt een structurele oplossing van het toenemende aantal files en de bijbehorende mobiliteitsproblemen ver weg. Dus misschien moeten we er met elkaar voor kiezen om alternatieve oplossingen te omarmen en het aantal parkeerplaatsen radicaal te gaan beperken. ik ga zelf nog maar eens nadenken over wat voor mij persoonlijk de beste mobiliteitsoplossing is. En laten we met elkaar onderzoeken wat goede alternatieven zijn om onze mobiliteit ook in de toekomst te kunnen garanderen.