Kunststof werkbladen meest geplaatst

Werkbladen in de Nederlandse keukens zijn in de meeste gevallen van kunststof en de populariteit hiervan neemt toe. Sinds 2014 is het aandeel werkbladen van kunststof 6 procent gestegen. Deze stijging van kunststof heeft vooral effect op het aandeel natuurstenen en keramieken werkbladen, die juist aan populariteit hebben ingeboet. Dit blijkt uit de Keuken Monitor van USP Marketing Consultancy waarvoor jaarlijks ruim 30.000 Nederlandse consumenten worden ondervraagd.

Kunststof steeds populairder

Kunststof is met afstand het meest gekozen materiaal voor werkbladen in de afgelopen jaren. In 2014 was 36% van de geplaatste werkbladen nog van kunststof, in 2017 is het marktaandeel van kunststof werkbladen gestegen naar 42%. Eén van de redenen dat kunststof werkbladen nog populairder zijn geworden, is dat deze relatief goedkoop en duurzaam zijn. Een andere reden is dat zij minder kwetsbaar zijn dan bijvoorbeeld een werkblad van composiet, de nummer twee meest gekochte werkbladen. 

Kunststof vooral populair in goedkopere keukens

Vooral in de keukens met een prijs lager dan €12.500 zijn kunststof werkbladen enorm populair. In meer dan 50% van de keukens wordt een werkblad van kunststof geplaatst. In de figuur hiernaast is ook te zien dat er in de goedkope keukens iets vaker werkbladen van composiet geplaatst worden dan werkbladen van natuursteen. De natuurstenen werkbladen zijn over het algemeen duurder dan composieten werkbladen. De consumenten die kiezen voor een keuken met een totale prijs lager dan €12.500 lijken hun keuze voor werkbladen dus vooral af te laten hangen van hun budget.

De consumenten met een groter budget kiezen vaker voor composieten werkbladen. Hoewel ook hier kunststof een groot marktaandeel heeft, doet het marktaandeel van natuursteen hier niet veel voor onder. Aangezien consumenten de laatste jaren steeds meer te besteden hebben en er steeds meer relatief dure keukens gekocht worden, verwachten wij dat het marktaandeel van composiet en natuursteen zal gaan toenemen, en er bijgevolg minder kunststof werkbladen zullen worden gekocht . Een andere reden voor deze verwachting is dat wanneer de consumenten hun voorkeur qua materiaal uit mogen spreken, werkbladen van natuursteen de populairste zijn. Sinds 2014 zijn deze alleen maar populairder geworden (7%-punt). 

De Keuken Monitor

De Keuken Monitor is een onderzoek dat sinds 2013 tweemaal per jaar wordt uitgevoerd en gerapporteerd door USP Marketing Consultancy. Dit onderzoek geeft inzicht in de aankopen van keukens, keukenapparatuur en -onderdelen in Nederland. Het aantal aankopen, het type en merk producten, de aankoopkanalen, de oriëntatiekanalen en de aankoopverwachtingen worden in kaart gebracht. Hiervoor worden jaarlijks 30.000 consumenten benaderd om het marktaandeel te bepalen en minimaal 2.500 consumenten geïnterviewd die een complete keuken, keukenapparaten en/of keukenonderdelen hebben gekocht.