De retailvastgoedsector moet op zijn kop en dat is maar goed ook!

Ieder onderzoek heeft een doel. De samenwerking tussen het Vastgoedjournaal en USP Marketing Consultancy heeft als doel te zoeken naar mogelijke oorzaken en oplossingen van leegstaand retailvastgoed. Regelgeving, online winkelen en ingeslapen binnensteden en winkelcentra hebben gezorgd voor meer leegstand van winkelvastgoed. Er wordt veel gepraat en geschreven over de oorzaken en mogelijke oplossingen maar wat is er nu echt aan de hand. Remco Hoeffnagel, project manager bij USP: ‘Na het zien van de eerste uitkomsten van ons marktonderzoek ben ik blij verrast en durf ik te stellen: Hoe meer leegstand, hoe dichter een winkelcentrum of binnenstad komt bij het ‘tipping point’ voor een complete transformatie en hoe groter de kans op een kwalitatief beter winkelgebied.’

Tipping point en transformatie, wat heeft het te maken met leegstaand vastgoed? In het onderzoek vroegen wij de sector om de aspecten gemak, prijs, product, beleving en service te rangschikken op het belang dat ze hebben voor huidige en toekomstige winkelgebieden. De uitkomsten spreken voor zich; de retailsector gaat op zijn kop.

Prijs en product

Decennia lang domineren aanplakbiljetten de ramen van de retailsector met  ‘sale’ en ‘tot wel 70% korting’. In de etalages staan paspoppen met de nieuwste of juist meest afgeprijsde producten. Zo lang ik leef draaien bijna alle retailconcepten om prijs en product. Iets wat de sector erkent in het onderzoek. Zo geeft 85% aan dat prijs en product de twee belangrijkste aspecten zijn voor hun retailconcept. De beleving word juist binnen de huidige concepten voor de helft van de respondenten als het ‘minst belangrijk’ beoordeeld.

Eén van de gevolgen hiervan is dat substitutiekanalen zoals e-commerce voor de consument een makkelijk alternatief zijn. Het is moeilijk concurreren tegen services zoals ‘gratis retourneren’, ‘veilig betalen’ en ‘zelfde dag bezorgd’. Waarom zou je in de rij staan voor een pashokje of kassa wanneer je het online kunt bestellen, veilig kunt betalen, de volgende dag geleverd krijgt en gratis kunt retourneren.

It's all experience; not anything original

De oplossing zit hem in het centraal stellen van de beleving. Kijkend naar toekomstige concepten stelt 64% van de sector dat beleving centraal gaat staan en 55% noemt de prijs als minst belangrijk in toekomstige concepten. Dat betekent dat alles 100% anders moet. De invulling van beleving bepaald het succes.

Geen ‘sale’ meer in de etalages maar ruimte om te laten zien hoe het maatpak opgemeten wordt of hoe je hamburger bereid wordt. Zo krijgen geuren, kleuren en identiteit een dominante rol en wisselt de inrichting zo vaak als een paar sokken.

Gemak

Een onderdeel wat altijd belangrijk is geweest en wat ook altijd belangrijk zal blijven is gemak, een zogenaamde ‘licence to operate’. Voldoende parkeerfaciliteiten, toiletten, kinderopvang en een snelle hap zijn een must. Voorwaarden waarop je je niet kunt onderscheiden maar het wel op kunt verliezen. Het is één van de belevingscomponenten van het totale winkelgebied en daarom is het zaak om dit goed op orde te hebben.

Tipping point

Daar waar leegstand hoog is, doet zich een tipping point voor. Een omslagpunt waarbij ondernemers, gemeenten, belegger en ontwikkelaar intrinsiek gemotiveerd zijn om de kwaliteit van het winkelgebied te verbeteren. Het onderzoek laat zien dat dit omslagpunt een grote kans is. Want hoe hoger de nood (gedreven door percentage leegstand), hoe groter het effect van een transformatie en hoe groter het te behalen resultaat. En dat is een win-win voor alle stakeholders en bewoners.

Daadkracht

Maar wie dient er nou de leiding te nemen? Wie is er verantwoordelijk? En hoe ziet die toekomstige beleving er dan uit? Allemaal randvoorwaarden die terug zullen komen in het rapport. Nieuwsgierig naar het rapport? Meld u hier en ontvang gratis het rapport.