Badkamerspeciaalzaken verliezen marktaandeel aan het onlinekanaal

De Nederlandse consument koopt zijn producten voor de badkamer steeds vaker online. Dit geldt voor zowel de grote als kleine badkamerproducten. Met name het marktaandeel van de badkamer- (en keuken-) speciaalzaak neemt af als het gaat om de losse aankoop van badkamerproducten. Dit kanaal richt zich namelijk met name op complete badkamers. De oorzaak van de stijging van het onlinekanaal lijkt het vertrouwen in en ervaring met het kanaal te zijn. Dit blijkt uit de Sanitair Monitor van USP Marketing Consultancy waarvoor jaarlijks ruim 30.000 consumenten worden ondervraagd.

Badkamerproducten vaker online aangeschaft

Badkamerproducten worden via vele kanalen aangeschaft door consumenten, maar met name de bouwmarkt is erg populair voor de aankoop van losse badkamerproducten. Met losse badkamerproducten worden producten bedoeld die gekocht worden zonder dat er een complete badkamerrenovatie is gedaan. De consumenten die naar de bouwmarkt gaan, kopen daar vooral de losse badkamerproducten, zoals kranen, douchekoppen, verlichting en accessoires. Voor de grotere en installatietechnisch complexere producten, zoals baden, badkamermeubels en toiletten, gaat de consument vaker naar de badkamerspeciaalzaak. Echter neemt de populariteit van de badkamerspeciaalzaak af als het gaat om de losse producten. Dit wordt enerzijds veroorzaakt door de groei van de markt, waardoor de focus meer is komen te liggen op de renovatie/ plaatsing van een complete badkamer. Wanneer consumenten dus naar een badkamer- (en keuken-) speciaalzaak gaan, kopen zij nu vaker een complete badkamer in plaats van de losse producten. Een andere reden voor de afname van het aandeel van de speciaalzaken is het toenemende gebruik van internet voor het bestellen van badkamerproducten. De grotere badkamerproducten, maar vooral de kleinere producten worden door de consument vaker via het onlinekanaal aangeschaft.

Aandeel online stijgt

Hoewel de online verkoop van losse badkamerproducten nog maar een klein marktaandeel heeft (7%), wordt dit aandeel wel steeds groter vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Wanneer er bijvoorbeeld gekeken wordt naar de aankoop van een wastafel of toilet, geldt dat de Nederlandse consument het beduidend vaker aandurft om deze producten online aan te schaffen. De belangrijkste redenen dat consumenten steeds vaker kiezen voor het onlinekanaal is de prijs, de vergelijkbaarheid van producten en de ervaring die de consumenten steeds meer krijgen met het kanaal (bron: DNB). 

Badkamerspeciaalzaken verliezen marktaandeel

Hoewel er een volumegroei wordt verwacht over geheel 2018 ten opzichte van de jaren ervoor voor zowel de speciaalzaken als de groothandels, verliezen zij wel marktaandeel in de markt voor losse badkamerproducten. Vooral het onlinekanaal neemt een steeds groter deel van de markt voor zijn rekening. De reden hiervoor is dat consumenten steeds minder vaak naar een fysieke winkel gaan voor hun inspiratie, informatie en tevens hun aankoop. Dit zien wij niet alleen in de sanitair markt, maar in alle DHZ-sectoren. Om deze reden investeren de badkamerspeciaalzaken ook steeds meer in hun e-commerce strategie en verwacht USP dat de verkoop via het onlinekanaal (zowel onafhankelijke webshops als via de website van de speciaalzaak) de komende jaren verder zal groeien.

De Sanitair Monitor

De Sanitair Monitor is een onderzoek dat tweemaal per jaar wordt uitgevoerd en gerapporteerd door USP Marketing Consultancy. Dit onderzoek geeft inzicht in de aankopen van complete badkamers en badkamerproducten in Nederland. Het aantal aankopen, het type en merk producten, de aankoopkanalen, de oriëntatiekanalen en de aankoopverwachtingen worden in kaart gebracht. Hiervoor worden jaarlijks 30.000 consumenten benaderd om het marktaandeel te bepalen, en worden 2.500 consumenten geïnterviewd die een complete badkamer of badkamerproducten hebben gekocht. De informatie is op gedetailleerd niveau beschikbaar voor de volgende productcategorieën: