De professional steeds vaker betrokken bij badkamerplaatsingen

In het afgelopen jaar zijn er meer dan 320.000 complete badkamerrenovaties gedaan, een stijging van maar liefst 14% ten opzichte van een jaar eerder. De verwachting is dat dit aantal nog verder zal toenemen in het komende jaar, vanwege de stijging van het aantal nieuwbouwwoningen en het stijgende consumentenvertrouwen. De stijging in het aantal volledige badkamerrenovaties heeft een gunstig effect op de totale omzet van de sanitair sector. Consumenten kopen ook steeds vaker dure en luxe badkamers. Dit blijkt uit de Sanitair Monitor van USP Marketing Consultancy waarvoor jaarlijks ruim 30.000 consumenten worden ondervraagd.

Meer volledige badkamerrenovaties in 2017

In 2017 zijn er ruim 320.000 complete badkamers geplaatst, aanzienlijk meer dan de ruim 281.000 een jaar eerder. Een belangrijke factor hierin is het aantal verkochte woningen, wat met ongeveer 12,6% (bron: CBS) is toegenomen. Een verhuizing is namelijk vaak een reden om één of meerdere ruimtes te verbouwen. Ook zijn er in 2017 ongeveer 12.000 meer nieuwbouwwoningen gebouwd dan in 2016, waar 12.000 ‘extra’ badkamers in zijn geplaatst. Een bijkomend effect van deze nieuwbouwwoningen is dat zij door verhuizingen in de komende jaren meer verkochte badkamers per woning op leveren. Het aantal nieuwbouwwoningen zal de komende jaren blijven stijgen (bron: BouwKennis & NVM), wat dus zorgt voor een gunstige voorspelling voor de badkamermarkt.

Stijgende prijzen van badkamers

Ook het consumentenvertrouwen, de koopbereidheid en het economisch klimaat zijn al maanden positief. Dit heeft er onder andere toe geleid dat de transactieprijs van de verkochte woningen een nieuw record heeft bereikt (bron: NVM). Ook de prijzen die consumenten betalen voor een badkamer inclusief plaatsing zijn in 2017 hoger dan in 2016. De gemiddelde prijs van een badkamer is momenteel namelijk ruim €8.400 wanneer een professional wordt ingeschakeld om de plaatsing te doen. De prijs die consumenten in 2016 betaalden voor een badkamer inclusief plaatsing was €8.100. Dit wordt met name veroorzaakt door de aankoopplaats van de complete badkamer. Consumenten kiezen vaker voor een duurdere en luxere badkamer en de badkamerspeciaalzaken zijn hiervoor vaak het aankooppunt. 

Vaker een plaatsing door professional

Doordat de consumenten vaker complete badkamers kopen bij badkamerspeciaalzaken, die over het algemeen duurder en luxer zijn, neemt het aandeel badkamerplaatsingen door een professional ook toe. Er is namelijk een sterk verband tussen de prijs van de badkamer en het laten plaatsen van de badkamer. Niet alleen worden de badkamers vaker geplaatst door een professional, de prijs voor de plaatsing is tevens toegenomen. Ten opzicht van 2014 is de prijs met ca. 12% gestegen.

USP verwacht dat het percentage plaatsingen door een professional de komende jaren verder zal toenemen. Enerzijds door de trend dat er meer complete badkamers worden gekocht bij de relatief dure en luxe aankoopplaatsen, waar er vaak een professional kan worden geregeld, anderzijds door de Do-It-For-Me trend, waarbij consumenten zelf de producten aanschaffen, maar ze laten plaatsen door professionals.

De Sanitair Monitor

De Sanitair Monitor is een onderzoek dat tweemaal per jaar wordt uitgevoerd en gerapporteerd door USP Marketing Consultancy. Dit onderzoek geeft inzicht in de aankopen van badkamers en sanitair producten in Nederland. Het aantal aankopen, het type en merk producten, de aankoopkanalen, de oriëntatiekanalen en de aankoopverwachtingen worden in kaart gebracht. Hiervoor worden jaarlijks 30.000 consumenten benaderd om het marktaandeel te bepalen en minimaal 2.500 consumenten geïnterviewd die een complete badkamer of badkamerproducten hebben gekocht. De informatie is op gedetailleerd niveau beschikbaar voor de volgende productcategorieën: