Gemixte gebieden garantie voor succes?!

In London is alles groter: het metronetwerk, de gebouwen, de winkels en markten en de transformaties van gebieden. Ik ben net terug van een lang weekend London en ik heb mij verwonderd over de enorme veranderingen in de stad.

Na mijn mastercourse stedenbouw aan de Rotterdamse Academie voor Bouwkunst 12 jaar geleden was ik er niet meer geweest. Tijdens onze studiereis onder leiding van Rients Dijkstra naar London hebben we vooral gekeken naar de ontwikkelingen in Oost London (meer specifiek Shoreditch) en Kings Cross. Beide gebieden staan op dat moment op de radar voor herontwikkeling en er wordt gewerkt aan zorgvuldige stedenbouwkundige plannen.

Omdat ik nieuwsgierig was naar de ontwikkeling van deze gebieden ben ik er gaan kijken om te zien wat er na 12 jaar inclusief een kredietcrisis is gebeurd. Ik kan nu alvast verklappen dat er veel is gebeurd, maar niet 1 op 1 wat er gepland was 12 jaar geleden.

Kings Cross

We komen aan op het treinstation van Kings Cross en gaan gelijk de omgeving bekijken. Kings Cross vormt samen met het tweede station St. Pancras, wat er naast ligt een groot gebied aan de rand van het centrum van London. De entrees van de stations waren 12 jaar geleden al goed verzorgd maar de omgeving was vervallen en trok veel problemen naar zich toe. In de vakliteratuur had ik al het één en ander gelezen over de transformatie, dus ik was erg nieuwsgierig. We zijn tegen de klok in gaan lopen en kwamen als eerste bij een enorm gebouw van een groot instituut en laboratorium dat onderzoek doet naar kanker. Het interessante was dat je als voorbijganger naar binnen kan en een tentoonstelling over de schoonheid van patronen in de natuur kan bezoeken. Daarnaast is er een café waar je kan lunchen met dokters uit het laboratorium. Het stond er echt als uitnodiging op de bordjes. En er is een educatief centrum voor scholen. Dit gebouw heeft echt een publieke functie. Iets verderop is het historisch museum. We vervolgen onze wandeling langs de voorkant van de stations. Vooral het gebouw van het St. Pancras station is indrukwekkend met zijn metselwerk en inpandig hotel.

Aan de voorkant is er niet veel veranderd en ook wanneer we verder lopen valt het een beetje tegen. Is dit nu zo bijzonder? Maar dan komen we ineens bij een kanaal en wordt het levendig. Er ligt een boekenboot, en we zien een café. En iets verderop komen we bij een groot plein met een fontein, foodtrucks, een markthal en andere historische gebouwen, we zien studenten, kantoormensen in hun lunchpauze en ouders met kinderwagens. Een heel divers publiek. Rond het plein en in de herbestemde gebouwen zijn hippe restaurants, een museum, een supermarkt, de kunstacademie en winkels met designerkleding te vinden. Ook heel divers dus. Kinderen spelen in de fontein, studenten tafeltennissen en discussiëren. Een levendige bedoeling op een zonnige donderdagmiddag.

Ook als we verder lopen zien we een mooie mix tussen doelgroepen en functies zoals winkelen, kantoren, openbare ruimte met een groene uitstraling en horeca uit alle windstreken. Het verbaasd mij dan ook niet dat Google hier een kantoor heeft. Alles voor de veeleisende werknemer is hier aanwezig! De transformatie is enorm, zowel met wat er nieuw gebouwd is als door middel van herbestemming. En er volgt de komende jaren nog veel meer.

Shoreditch

Ook in het gebied tussen metrohalte Liverpoolstreet en Bricklane is er enorm veel veranderd. Aan de rand van het gebied zijn er enorme kantoorgebouwen bij gekomen.

En de wijk ernaast is van een voornamelijk Indiase gemeenschap een veel meer divers gebied geworden met kunstenaars, restaurants, tentoonstellingen en markten. De Indiase winkels en restaurants zijn er nog steeds maar er is veel meer diversiteit. Hierdoor trekt het gebied heel veel mensen en ontstaan er heel veel initiatieven.

Mix
In beide gebieden is een interessante mix ontstaan tussen hoogbouw en herbestemming, tussen cultuur en commercie, tussen grote bedrijven en onafhankelijke bedrijfjes, tussen haute cuisine en foodtrucks en vooral tussen doelgroepen. Ik denk dat we hier in Nederland van kunnen leren. We mogen in gebiedsontwikkelingen en -transformaties nog meer zorgen voor het mixen en combineren van doelgroepen en functies. We helpen u graag bij het vinden van de optimale mix