Plaatsing badkamer vaker door consument zelf

In de periode juli 2017 t/m juni 2018 heeft de consument zijn badkamer vaker zelf geplaatst dan in dezelfde periode 12 maanden eerder. De belangrijkste reden hiervoor lijkt het arbeidstekort in de bouw te zijn, waardoor de consumenten moeilijker een professional kunnen vinden om de badkamer te plaatsen. Dit blijkt uit de Sanitair Monitor van USP Marketing Consultancy waarvoor jaarlijks ruim 30.000 consumenten worden ondervraagd.

Complete badkamers worden vaker door consument geplaatst

In de periode juli 2017 t/m juni 2018 zijn er meer complete badkamers geplaatst dan in dezelfde periode een jaar eerder. Met een complete badkamer bedoelen wij een complete renovatie van de ruimte inclusief tegels. In de meeste gevallen wordt deze geplaatst door een professional, omdat de consument het ofwel zelf niet kan of het idee heeft dat de professional het beter kan. Maar in het afgelopen jaar zijn er relatief gezien meer badkamers geplaatst door de consument zelf dan het jaar ervoor. Wat is de reden dat de consument nu vaker zijn badkamer zelf plaatst? 

Arbeidstekort in de bouw

Eén van de mogelijke verklaringen is de schaarste aan arbeid die er op dit moment is in de sector. Hierdoor wordt het voor consumenten steeds lastiger om een aannemer, een loodgieter of een klusjesman te vinden die voor hun de badkamer kan plaatsen. Hiernaast heeft de schaarste ook tot gevolg dat de arbeidskosten van de professional toenemen, omdat zij simpelweg een hogere prijs kunnen vragen. Met name de consumenten die een relatief goedkope complete badkamer kopen bij bijvoorbeeld de bouwmarkt zullen sneller de badkamer zelf plaatsen bij hogere kosten voor een professional.  

Meer hulp voor de consument

De laatste jaren hebben verschillende organisaties ingezet op het helpen van de consument bij zijn of haar projecten. Zo heeft Intergamma het ‘Gamma klusadvies’ en Maxeda de ‘Praxis kluswijzer’ waarin stap voor stap uitgelegd wordt hoe de consument zelf een badkamer kan plaatsen en waaraan gedacht dient te worden. Maar ook VT-wonen en fabrikanten als Easydrain bieden via hun website hulp aan de consument bij het uitvoeren van het project. Hierdoor wordt het voor de consument zelf gemakkelijker om de badkamer zelf te plaatsen en zullen dus ook meer consumenten dit zelf gaan doen.

De Sanitair Monitor

De Sanitair Monitor is een onderzoek dat tweemaal per jaar wordt uitgevoerd en gerapporteerd door USP Marketing Consultancy. Dit onderzoek geeft inzicht in de aankopen van complete badkamers en badkamerproducten in Nederland. Het aantal aankopen, het type en merk producten, de aankoopkanalen, de oriëntatiekanalen en de aankoopverwachtingen worden in kaart gebracht. Hiervoor worden jaarlijks 30.000 consumenten benaderd om het marktaandeel te bepalen, en worden 2.500 consumenten geïnterviewd die een complete badkamer of badkamerproducten hebben gekocht. De informatie is op gedetailleerd niveau beschikbaar voor de volgende productcategorieën:


<p>Heeft u een vraag? <br>Neem contact op met Geert-Jan Ariës</p>
<p></p>

Heeft u een vraag? 
Neem contact op met Geert-Jan Ariës
of Reinier Zuydgeest


of Reinier Zuydgeest

aries@usp-mc.nlLinkedIn

zuydgeest@usp-mc.nl
+31 6 26 93 61 09LinkedIn

<p>Meer weten?<br>Neem contact op met Reinier Zuydgeest</p>

Heeft u een vraag? 
Neem contact op met Geert-Jan Ariës

aries@usp-mc.nlLinkedIn

<p>Heeft u een vraag? <br>Neem contact op met Geert-Jan Ariës</p>
<p></p>

Meer weten?
Neem contact op met Reinier Zuydgeest

zuydgeest@usp-mc.nl
+31 6 26 93 61 09LinkedIn

<p>Meer weten?<br>Neem contact op met Reinier Zuydgeest</p>
Terug naar overzicht