Nederlandse huishoudens bereid energiegebruik aan te passen bij daling energietarief

Van de Nederlandse consumenten geeft 70% aan bereid te zijn het gebruik van huishoudelijk elektrische apparaten aan te passen op het moment dat de netbeheerders aangeven dat het energietarief lager is. Dit blijkt uit de USP Energie Monitor, een ieder kwartaal terugkerend consumentenonderzoek van USP Marketing Consultancy.

De energieleveranciers kunnen ervoor kiezen om één of twee keer per jaar het energietarief te verlagen. De vraag of men het gebruik van elektrische apparaten zou aanpassen op momenten dat de prijs voor elektriciteit daalt is voorgelegd aan 300 Nederlandse consumenten. Uit de resultaten blijkt dat 33% van de Nederlandse consumenten zeker bereid is en 37% waarschijnlijk bereid is om zijn of haar energieverbruik aan te passen op momenten dat het energietarief daalt. Het aanpassen van het gebruik op tijdstippen met een goedkoper energietarief vindt men voornamelijk interessant voor het gebruik van de wasmachine, gevolgd door de wasdroger en vaatwasser.

Goedkoper tarief voornamelijk interessant voor het gebruik van een wasmachineOngeveer de helft van de consumenten (49%) geeft aan het gebruik van een wasmachine als eerst te willen aanpassen op de tijdstippen met het goedkoper energietarief.

De consumenten die jonger zijn dan 35 jaar denken er eerder aan om een wasmachine te gebruiken op tijdstippen met goedkoper energietarief. Daarentegen wordt minder gedacht aan het gebruik van een wasdroger wanneer het energietarief lager is. Een verklaring zou kunnen zijn, dat jongeren minder vaak een wasdroger in huis hebben. Een wasmachine wordt namelijk eerder aangeschaft dan een wasdroger wanneer men bijvoorbeeld op zichzelf gaat wonen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

USP Marketing Consultancy, Business Unit Installatie & Energie Mark de Graaf, Project Manager Telefoon: 010-2066900 E-mail: degraaf@usp-mc.nl

Technische verantwoording:Voor dit onderzoek zijn in 2015 tot nu toe in totaal 900 enquêtes afgenomen onder Nederlandse huishoudens (consumenten van 18 jaar en ouder die zelfstandig wonen). De vraag bij welk apparaat men het gebruik het eerst zou willen aanpassen bij goedkoper energietarief is enkel in het derde kwartaal van 2015 gesteld (300 enquêtes).

USP Energie MonitorDe energiemarkt is volop in beweging en in de komende jaren zullen grote veranderingen doorzetten. In veel van deze veranderingen speelt de houding en het gedrag van de consument een belangrijke rol. USP Marketing Consultancy biedt de sector met de USP Energie Monitor daarom elk kwartaal inzicht in die consument. De USP energiemonitor kunt u kosteloos downloaden via onze website.