Amazon populairder dan doe-het-zelfwinkel websites om te zoeken naar producten voor woningverbetering

Online oriëntatie is ongelooflijk belangrijk geworden in de totale consumentenmarkt. Steeds meer consumenten beginnen hun klantreis online met het zoeken naar producten en productinformatie, of dat nu leidt tot online of in fysieke winkels. Grote spelers zien hier kansen waardoor er grote verschuivingen in het gebruik van zoekmachines te zien zijn. In de VS bijvoorbeeld heeft Amazon onlangs de dominante positie van Google ingehaald, aangezien meer consumenten in de VS Amazon gebruiken om naar producten te zoeken.

Trends in online zoekgedrag

Gezien deze ontwikkelingen is het interessant welke trends in online zoekgedrag te zien zijn in conservatieve markten, zoals de bouw-, installatie- en doe-het-zelfmarkt. Daarom heeft USP Marketing Consultancy zich in het rapport van de European Home Improvement Monitor Q1 2019 gericht op de consumentenoriëntatie en nieuwe manieren van zoeken naar producten voor woningverbetering. 

Uit onze resultaten blijkt dat, hoewel de meerderheid van de Europese consumenten nog steeds de voorkeur geeft aan het kopen van hun producten in doe-het-zelfwinkels, wat een weerspiegeling is van een enigszins conservatieve markt, bijna de helft van hen online naar informatie zoekt en ongeveer een derde van de consumenten al een merk in gedachten heeft bij het betreden van een doe-het-zelfwinkel. Reden te meer om inzicht te verkrijgen in online zoekgedrag en de voorkeur voor het zoeken naar informatie over producten voor woningverbetering.

Websites gebruikt als startpunt

Gemiddeld gebruikt ongeveer twee derde van de Europese consumenten Google om te zoeken naar informatie over producten voor woningverbetering. Met een gemiddelde van slechts 13% van de Europese consumenten die aangeven de voorkeur te geven aan Amazon, is de bovengenoemde status-quo van de strijd van de productzoekmachines in de VS in het geheel niet zichtbaar op de Europese markt voor thuisverbeterende producten. Dat betekent echter niet dat Amazon geen voet aan de grond krijgt. In Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk geeft bijna een op de vijf consumenten aan dat ze de voorkeur geven aan Amazon om te beginnen met hun zoektocht naar producten voor thuisverbetering. Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk liggen rond het Europese gemiddelde. In de rest van de landen blijft het aandeel van Amazon echter klein of zelfs bijna onbestaand.

Amazon

Interessanter is het vergelijken van Amazon met de positie van websites van bouwmarkten. In Duitsland, Nederland en Oostenrijk zijn deze relatief populair, omdat tussen de 15% en 18% van de consumenten de voorkeur geeft aan het zoeken op websites van bouwmarkten. In Duitsland en Oostenrijk wint Amazon echter gestaag terrein op deze websites. Daarnaast lijkt Amazon het in vier van de elf landen beter te doen dan de websites van de doe-het-zelfwinkels in het algemeen. Als we naar Europa als geheel kijken, heeft Amazon de websites van de doe-het-zelfwinkels zelfs ingehaald als favoriete zoekmachine om een product zoekopdracht te starten. Gezien het feit dat de meerderheid van de Europese consumenten nog steeds de voorkeur geeft aan het kopen van hun woningverbeterende producten in doe-het-zelf winkels, zijn deze resultaten nog interessanter en tonen ze zelfs aan dat Amazon steeds meer terrein wint.

Conclusie

Het is duidelijk dat de meerderheid van de Europese consumenten die op zoek zijn naar producten of productinformatie 'gewoon googelen'. Gezien de dominantie van doe-het-zelf winkels als inkooppunten voor deze producten, lijkt het erop dat veel klanten de doe-het-zelf winkel via google vinden. Als specialist op het gebied van woningverbeteringsproducten is het echter opmerkelijk dat de websites van doe-het-zelfwinkels nu minder populair zijn als uitgangspunt voor het zoeken naar producten en productinformatie dan Amazon. Dit laat inderdaad de opkomst van Amazon in Europa zien, wat gevolgen kan hebben voor zowel fabrikanten, merken als doe-het-zelfzaken met betrekking tot hun marketingstrategieën. Voor meer informatie over de consumentenoriëntatie en nieuwe manieren om te zoeken naar producten voor woningverbetering verwijzen wij u naar het rapport van de European Home Improvement Monitor Q1 2019.


<p>Wilt u meer weten?<br>Neem contact op met Dirk Hoogenboom</p>

Wilt u meer weten?
Neem contact op met Dirk Hoogenboom
of Reinier Zuydgeest

hoogenboom@usp-mc.nl
+31 6 52 09 89 24LinkedIn

zuydgeest@usp-mc.nl
+31 6 26 93 61 09LinkedIn

<p>Meer weten?<br>Neem contact op met Reinier Zuydgeest</p>

Wilt u meer weten?
Neem contact op met Dirk Hoogenboom

hoogenboom@usp-mc.nl
+31 6 52 09 89 24LinkedIn

<p>Wilt u meer weten?<br>Neem contact op met Dirk Hoogenboom</p>

Meer weten?
Neem contact op met Reinier Zuydgeest

zuydgeest@usp-mc.nl
+31 6 26 93 61 09LinkedIn

<p>Meer weten?<br>Neem contact op met Reinier Zuydgeest</p>
Terug naar overzicht