Steeds minder face-to-face contact tussen traditionele gespecialiseerde groothandelaren en installateurs in Nederland

Vroeger waren de traditionele gespecialiseerde groothandels de belangrijkste plaats waar de installateurs hun producten kochten. Selectie, service en aankoop gebeurde face-to-face in de groothandelswinkels, onder het genot van een kop koffie en een praatje over actualiteiten. Het belang hiervan is dat de installateurs zich in de vestiging van de groothandel bevinden, waardoor de groothandelaar kansen krijgt om de relatie met de klant en de loyaliteit te versterken, nieuwe producten te presenteren en te promoten, en om lucratieve informatie te verzamelen over aankomende projecten.

Direct contact

In navolging van de trends van online bestellen, bieden de meeste gespecialiseerde groothandels tegenwoordig de mogelijkheid om online te bestellen. Deze online optie is natuurlijk nodig om de trends bij te houden en te kunnen concurreren, maar het lijkt erop dat het mes aan twee kanten snijdt. Met de opkomst van online opties, en meer installateurs die online bestellen en hun bestellingen laten bezorgen, nemen de mogelijkheden voor groothandelaren om direct contact met hun klanten te hebben, af.


Online bestellen

Zoals te zien is in de resultaten van het Q3 2019-rapport van USP's European Mechanical Installation Monitor, verschilt de populariteit van het online bestellen van land tot land. In Nederland wordt de helft van de producten die installateurs bij de traditionele gespecialiseerde groothandel bestellen, online besteld. De Duitse installateurs bestellen met 44% het op één na grootste deel online. België komt met ongeveer een derde van de producten die online bij de traditionele gespecialiseerde groothandel worden besteld, op de derde plaats. In het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Polen hebben de traditionele manieren om producten bij de gespecialiseerde groothandel te bestellen en te kopen nog steeds de voorkeur boven de online optie.

Traditionele gespecialiseerde groothandel

In Nederland is het duidelijk dat de traditionele gespecialiseerde groothandel nog steeds een belangrijke rol speelt op de markt, met een aandeel van 77% van het totale budget dat alle installateurs in 2019 aan installatieproducten hebben besteed. Hoe dan ook, het aandeel van de portemonnee is in Nederland sinds 2017 met 5% gedaald, wat erop duidt dat het aankoopgedrag verandert. Zoals gezegd is in Nederland 50% van de producten die bij de traditionele gespecialiseerde groothandel worden besteld, online besteld. Dit percentage is sinds 2017 niet veel veranderd, maar het aantal online bestellingen per installateur lijkt toe te nemen.

Conclusie

Hoewel de positie van de traditionele gespecialiseerde groothandel in Nederland nog steeds vrij sterk is, is er wel sprake van een verandering. Gezien het hoge aandeel van de bestellingen bij de traditionele gespecialiseerde groothandel dat online wordt geplaatst en het feit dat bijna driekwart van de bestellingen bij de traditionele groothandel wordt geleverd, is de bedreiging van de persoonlijke contactmomenten tussen groothandelaren en hun klanten duidelijk aanwezig. Dat betekent dat het voor de groothandelaren moeilijker zal zijn om de relatie met hun klanten te onderhouden door middel van face-to-face-momenten, en dat andere middelen om nieuwe producten te promoten en informatie te vergaren over komende projecten moeten worden toegepast. Voor meer gedetailleerde informatie verwijzen wij u graag naar de Q3 2019-rapport van USP's European Mechanical Installation Monitor.


<p>Wilt u meer weten?<br>Neem contact op met Dirk Hoogenboom</p>

Wilt u meer weten?
Neem contact op met Dirk Hoogenboom
of Ralitsa Ruseva

hoogenboom@usp-mc.nl
+31 6 52 09 89 24LinkedIn

ruseva@usp-mc.nl
+31 6 83 21 17 09LinkedIn

<p>Meer weten?<br>Neem contact op met Ralitsa Ruseva</p>

Wilt u meer weten?
Neem contact op met Dirk Hoogenboom

hoogenboom@usp-mc.nl
+31 6 52 09 89 24LinkedIn

<p>Wilt u meer weten?<br>Neem contact op met Dirk Hoogenboom</p>

Meer weten?
Neem contact op met Ralitsa Ruseva

ruseva@usp-mc.nl
+31 6 83 21 17 09LinkedIn

<p>Meer weten?<br>Neem contact op met Ralitsa Ruseva</p>
Terug naar overzicht