Consumenten kopen alle keukenapparatuur van hetzelfde merk

In het H2 2019-rapport van de USP Keuken Monitor onderzocht USP het koopgedrag van apparatuur bij de aankoop van een complete keuken in Nederland. Uit dit onderzoek blijkt dat 52% van de keukenkopers alle apparatuur van de nieuwe keuken van hetzelfde merk heeft gekocht en de verwachting is dat dit aandeel in de nabije toekomst zal toenemen.

Gemiddelde prijs van de keuken stijgt

De Nederlandse keukenmarkt heeft de afgelopen jaren een constante groei doorgemaakt en 2019 is geen uitzondering. Een van de redenen voor deze groei is de stijgende prijs van de keukens die worden verkocht. De gemiddelde prijs van de in 2019 verkochte keukens was €10.340, een stijging van 3,8% vergeleken met 2018. Een belangrijke reden voor de stijgende prijs is dat consumenten de neiging hebben een duurdere keuken te kopen. Dit blijkt uit de verschuiving in het aandeel  consumenten dat een keuken koopt van meer dan €12.500. Dit is in lijn met de algemene consumententrend waarbij de consument meer uitgeeft aan luxere producten.

Keukenkopers kiezen voor hetzelfde merk apparatuur

Mede vanwege de consumententrend om meer uit te geven aan luxe producten, heeft meer dan de helft van de consumenten die in 2019 een keuken kochten ervoor gekozen om alle apparatuur van hetzelfde merk te kopen. De belangrijkste reden voor deze keuze zijn de esthetische voordelen die dit biedt. Keukenkopers kiezen steeds vaker voor zowel een oven als een (combi) magnetron die boven elkaar in de keuken worden geplaatst. Deze ontwikkeling maakt de esthetiek van de apparatuur steeds belangrijker en de prijs lijkt minder belangrijk te worden. Echter is na esthetiek een goede actie of aanbieding bij het aanschaffen van alle apparatuur van één merk ook erg belangrijk. Viking biedt zelfs een aantal deals om mensen te stimuleren om meerdere apparaten van hen te kopen. LG is een ander bedrijf dat mensen aanmoedigt om bij hen door te brengen voor diepe kortingen.

AEG en Siemens bieden een volledige productlijn

Dat veel keukenkopers de apparatuur van één merk kopen bij de aankoop van een keuken is wellicht voor veel fabrikanten geen nieuws. Er zijn echter twee fabrikanten die zich hierin onderscheiden. Dit zijn AEG en Siemens, welke bij alle typen apparatuur de meest verkochte merken zijn. Dit hebben zij onder te danken aan hun brede assortiment, waarbij zij eenzelfde designlijn aanbieden in de producten die zij verkopen.

Conclusie

Vanwege de steeds luxere keukens die worden gekocht, wordt verwacht dat een toenemend aandeel keukenkopers hun apparaten in de nabije toekomst bij één merk zal kopen. Dat geldt nu nog meer met unieke afwerkingen zoals matzwart en zwart roestvrij staal. Zwarte apparaten zijn populair bij huiseigenaren die van een traditionele stijl in hun keuken houden. Wanneer zij zwarte apparaten van verschillende fabrikanten kiezen, willen zij toch ervoor zorgen dat de glans hetzelfde is omdat sommige meer mat kunnen zijn dan andere. Dit heeft natuurlijk gevolgen voor de fabrikanten van de apparaten, vooral voor degenen die niet in alle categorieën producten aanbieden.