Britse installateurs kopen bij een grotere verscheidenheid aan kanalen

Vroeger werd de markt voor B2B-installatieproducten volledig gedomineerd door het drietrapsdistributiemodel, van fabrikant tot groothandelaar tot professionele klant. Hoewel de positie van de traditionele gespecialiseerde installatiegroothandel nog steeds dominant is, wat duidt op een meer conservatieve markt, hebben andere inkoopkanalen zoals pure onlinespelers of directe aankoop bij fabrikanten terrein gewonnen.

Inkoopkanalen

De afgelopen jaren hebben we deze veranderingen in de gaten gehouden en de impact ervan op de hele markt. Het Q3 2019 rapport van de European Mechanical Installation Monitor van USP is gewijd aan aankoopkanalen. De resultaten van 900 interviews met installateurs uit zes Europese landen laten zien dat de Britse installateurs de meest uiteenlopende kanalen gebruiken.

Omni-channel

Dat Britse installateurs omni-channel gebruikers zijn, in ieder geval meer dan installateurs uit de andere landen, blijkt uit het percentage van het gebruik door Britse installateurs. Dit was het hoogst in vier van de zes aankoopkanalen die we onderzochten. 

Traditionele gespecialiseerde groothandel

De traditionele gespecialiseerde groothandel is het enige inkoopkanaal waarvan het relatieve gebruik in het Verenigd Koninkrijk lager is dan in alle andere landen. Met 90% van de Britse installateurs die dit kanaal gebruiken, is de dominantie van de gespecialiseerde installatiegroothandel nog steeds duidelijk en aanwezig. Vergeleken met bijvoorbeeld Polen, waar 99% van de installateurs het inkoopkanaal gespecialiseerde installatiegroothandel gebruikt, wordt het echter duidelijk dat dit meer traditionele kanaal in het Verenigd Koninkrijk aan het afnemen is.

Traditionele groothandel in bouwproducten

Dit betekent echter niet de achteruitgang van de traditionele kanalen. Bijna de helft van de Britse installateurs koopt bijvoorbeeld bij de groothandel in traditionele bouwproducten, wat het hoogste percentage is van alle landen. Ongeveer een kwart van de Britse installateurs koopt bij traditionele bouwmarkten en ongeveer een derde bij bouwmarkten, respectievelijk het op één na hoogste en het hoogste percentage van alle landen. Als men dit vergelijkt met Duitsland, waar ongeveer een vijfde van de installateurs bij de groothandel in traditionele bouwproducten koopt, minder dan een tiende bij de traditionele bouwmarkten en ongeveer een op de twintig bij bouwmarkten, wordt het duidelijk dat de Britse installateurs inderdaad een grotere verscheidenheid aan kanalen gebruiken.

Nieuwere kanalen

Dat blijkt ook uit het gebruik van de nieuwere kanalen, zoals het direct bestellen bij de fabrikant of het kopen bij pure onlineshops. Bijna de helft van de Britse installateurs bestelt producten rechtstreeks bij fabrikanten, het hoogste percentage van alle landen. Evenzo meldt meer dan een derde van de Britse installateurs dat zij ook producten kopen in pure onlinewinkels, wat 10% meer is dan de runner up, en maar liefst 28% meer dan in Frankrijk waar de installateurs het minst gebruik maken van pure onlinewinkels.

Conclusie

Uit het bovenstaande blijkt dat Britse installateurs inderdaad omni-channel gebruikers zijn. Het resultaat van dit aankoopgedrag is te zien in het aandeel van de portemonnee dat aan de verschillende aankoopkanalen wordt besteed. Het hoogste percentage van het budget, ongeveer 60%, wordt nog steeds besteed aan de traditionele gespecialiseerde groothandel, maar in de andere landen ligt dit aandeel rond de 80%. In vergelijking met de andere landen is het aandeel van de portemonnee van de vijf andere aankoopkanalen dan ook het grootst in het Verenigd Koninkrijk. Voor meer gedetailleerde informatie verwijzen wij u naar het Q3 2019 rapport van USP's European Mechanical Installation Monitor.

<p>Wilt u meer weten?<br>Neem contact op met Dirk Hoogenboom</p>

Wilt u meer weten?
Neem contact op met Dirk Hoogenboom
of Ralitsa Ruseva

hoogenboom@usp-mc.nl
+31 6 52 09 89 24LinkedIn

ruseva@usp-mc.nl
+31 6 83 21 17 09LinkedIn

<p>Meer weten?<br>Neem contact op met Ralitsa Ruseva</p>

Wilt u meer weten?
Neem contact op met Dirk Hoogenboom

hoogenboom@usp-mc.nl
+31 6 52 09 89 24LinkedIn

<p>Wilt u meer weten?<br>Neem contact op met Dirk Hoogenboom</p>

Meer weten?
Neem contact op met Ralitsa Ruseva

ruseva@usp-mc.nl
+31 6 83 21 17 09LinkedIn

<p>Meer weten?<br>Neem contact op met Ralitsa Ruseva</p>
Terug naar overzicht