Plotselinge daling in het uitbesteden van klussen in huis

De European Home Improvement Monitor Q4 2019 meet welk deel van de klussen door consumenten zelf wordt gedaan “Do It Yourself (DIY)” versus wat men laat doen door professionals oftewel “Do It For Me (DIFM)”. Met andere woorden: zelf klussen of uitbesteden. We verwachten om twee redenen een trend naar vaker uitbesteden: 1) Enerzijds vergrijst de Europese bevolking. Het zal steeds lastiger worden voor de babyboomgeneratie om zelf te klussen. Deze groep is ook de groep met de meeste kluservaring van de bevolking. Ze waren gewend zelf klussen in hun woning te doen en hadden de vaardigheden om deze te voltooien. 2) Anderzijds is de jongere generatie minder ervaren met klussen. Ze missen daardoor de vaardigheden om verschillende klussen zelf te doen. Als we dit combineren, verwachten we een toename van het uitbesteden van klussen oftewel meer “Do It For Me (DIFM)”.

Tekort aan arbeidskrachten veroorzaakt daling in uitbesteden van klussen

Kijkend naar het aandeel doe-het-zelf klussen, zien we een geleidelijke toename in de periode 2014 t/m 2018. Op basis van de resultaten van de European Home Improvement Monitor Q4 2019 is echter in 2019 een plotselinge daling van het aandeel uitbesteedde klussen zichtbaar. Derhalve neemt het aandeel van doe-het-zelf klussen juist weer toe. Hiervoor zijn verschillende verklaringen.

Ten eerste is er in een aantal Europese landen een groot tekort aan arbeidskrachten. Dit betekent minder arbeid en dus minder professionals die beschikbaar zijn om de klussen voor de consumenten te doen. Bovendien zijn de arbeidskosten de afgelopen jaren aanzienlijk gestegen. Dit veroorzaakt de trend naar meer doe-het-zelf, want wanneer uitbesteden van klussen duurder is, zullen consumenten er vaker voor kiezen de klus zelf te doen.

Een andere mogelijke verklaring voor deze daling is dat jongere generaties meer gemotiveerd zijn geraakt om zelf klussen uit te voeren. Jongeren verhuizen over het algemeen vaker en hebben daarom relatief veel klussen. Daarnaast zijn er vanuit bouwmarkten veel campagnes om het zelf klussen te stimuleren. Deze generatie heeft minder geld te besteden, dus uitbesteden is niet altijd een optie.

Fransman is nog steeds de echte kluskoning

In Frankrijk worden relatief gezien de meeste klussen uitgevoerd door de consument zelf. De Fransman is al jarenlang koploper in Europa als het gaat om klussen, maar liefst 75% van de klussen voert hij zelf uit. In Zuid-Europese landen zoals Italië en Spanje wordt de klus juist vaker uitbesteed. De Italiaan voert slechts 54% van de klussen zelf uit.

Toename voor uitbesteden van klussen verwacht

Op lange termijn verwachten wij een groei in het uitbesteden van klussen te zien. Voornamelijk vanwege de toenemende vergrijzing in Europa in de komende jaren. Echter kan het arbeidstekort in de bouwsector de groei hiervan de op middellange termijn nog remmen. Hetzelfde geldt voor een economische terugval als gevolg van de COVID-19 crisis. Indien het consumentenvertrouwen lager is en de bestedingsruimte beperkt, zullen consumenten vaker kiezen voor de goedkopere oplossing van het zelf uitvoeren van een klus. Voor meer gedetailleerde informatie over dit onderwerp verwijzen wij u graag naar de European Home Improvement Monitor Q4 2019.

<p>Wilt u meer weten?<br>Neem contact op met Dirk Hoogenboom</p>

Wilt u meer weten?
Neem contact op met Dirk Hoogenboom
of Reinier Zuydgeest

hoogenboom@usp-mc.nl
+31 6 52 09 89 24LinkedIn

zuydgeest@usp-mc.nl
+31 6 26 93 61 09LinkedIn

<p>Meer weten?<br>Neem contact op met Reinier Zuydgeest</p>

Wilt u meer weten?
Neem contact op met Dirk Hoogenboom

hoogenboom@usp-mc.nl
+31 6 52 09 89 24LinkedIn

<p>Wilt u meer weten?<br>Neem contact op met Dirk Hoogenboom</p>

Meer weten?
Neem contact op met Reinier Zuydgeest

zuydgeest@usp-mc.nl
+31 6 26 93 61 09LinkedIn

<p>Meer weten?<br>Neem contact op met Reinier Zuydgeest</p>
Terug naar overzicht