Werken 'vanuit huis' of werken 'aan je huis'?

Klussen in en rondom de woning is populair. Hoewel in veel Europese landen doe-het-zelfwinkels werden gedwongen om hun deur te sluiten als gevolg van de pandemie, was dit in Nederland niet het geval. Consumenten werken wel meer vanuit huis en besteden veel meer tijd aan het verbeteren van hun woning. Consumenten bestelden veel meer producten voor hun klussen online in de afgelopen periode. Maar momenteel vindt een grote groep het ook weer veilig genoeg om naar de bouwmarkt te gaan. Dit kan worden geconcludeerd uit de mei-meting van het consumentenonderzoek ‘The European Home Improvement Monitor. Een multi-client online enquête in 11 landen onder 26.400 consumenten. Elke maand worden interviews gehouden over een bepaalde trend in de home-improvementmarkt (denk aan online kopen, DIY vs DIFM, A-merken vs private labels en ga zo maar door). Uiteraard hebben we de afgelopen maanden enkele coronagerelateerde vragen voorgelegd aan de consumenten.

Meer tijd besteden aan verbeteren van de woning

Consumenten besteden meer tijd aan klussen als gevolg van de coronavirus. In mei gaf gemiddeld 25% van de Europese consumenten aan dat ze meer klussen deden, tegenover 14% van de consumenten die juist minder hadden geklust. Kortom, een plus van 11%.

Uiteraard zijn er grote verschillen tussen de 11 landen in dit onderzoek. Een belangrijke factor voor de verschillen is de strictheid van de lockdown en of de bouwmarkten gesloten zijn. Zo gaf 32% van de consumenten in Nederland, waar bouwmarkten nooit sloten, aan dat ze meer klussen deden en slechts 8% gaf aan minder werk te doen als gevolg van de corona-crisis. Aan de andere kant van het spectrum vinden we Polen, waar 18% zei meer te klussen versus 24% die minder klussen hadden gedaan. Daarnaast zien we dat leeftijd een bepalende factor is. Millennials klussen met name vaker als gevolg van het coronavirus in vergelijking met andere leeftijdsgroepen. 

Consumenten durven weer naar de bouwmarkt

Steeds meer consumenten zijn voelen zich vertrouwd om bouwmarkten te bezoeken. De meerderheid van de Europese consumenten geeft nog steeds aan liever openbare plaatsen, waaronder bouwmarkten te vermijden. Echter is de groep die wel een bouwmarkt durft te bezoeken in een maand tijd gegroeid met 17% t.o.v. april. De verwachting is dat dit aantal de komende weken nog hoger wordt. Dit zal de komende drie maanden maandelijks worden gemeten in het onderzoek.

<p>Meer weten?<br>Neem contact op met Reinier Zuydgeest</p>

Meer weten?
Neem contact op met Reinier Zuydgeest
of Dirk Hoogenboom

zuydgeest@usp-mc.nl
+31 6 26 93 61 09LinkedIn

hoogenboom@usp-mc.nl
+31 6 52 09 89 24LinkedIn

<p>Wilt u meer weten?<br>Neem contact op met Dirk Hoogenboom</p>

Meer weten?
Neem contact op met Reinier Zuydgeest

zuydgeest@usp-mc.nl
+31 6 26 93 61 09LinkedIn

<p>Meer weten?<br>Neem contact op met Reinier Zuydgeest</p>

Wilt u meer weten?
Neem contact op met Dirk Hoogenboom

hoogenboom@usp-mc.nl
+31 6 52 09 89 24LinkedIn

<p>Wilt u meer weten?<br>Neem contact op met Dirk Hoogenboom</p>
Terug naar overzicht