Consument meer bepalend bij aankoop verf

Traditioneel wordt ongeveer een derde van de verfklussen in de residentiële markt uitbesteed aan professionals. Wanneer een professionele schilder de klus uitvoert, is de invloed van consument op het merk of kanaal waar de verf wordt gekocht beperkt. Echter, dit jaar zien we een verandering hierin als gevolg van de COVID-19 pandemie. Deze verandering komt door twee factoren; consumenten voeren vaker zelf de verfklus uit en zoeken vaker online naar verf dan voorheen. Dit resulteert in een verschuiving in de aankoopplaats van verf. Dit is een van de inzichten uit de ‘European Home Improvement Monitor’ die maandelijks wordt gehouden onder consumenten in 11 Europese landen.

European Home Improvement Monitor meting september 2020 - USP Marketing Consultancy

Groei van online kanaal

Het is geen verrassing dat het aandeel van online kopen is gegroeid in de eerste helft van dit jaar. Terwijl inwoners van diverse Europese landen werd geadviseerd om thuis te blijven, nam online bestellen van producten een vlucht. Dit gegeven in combinatie met een piek in klusgedrag, leidt tot hoge online verkoopresultaten voor verf. Op Europees niveau is het aandeel voor online verfkanalen verdubbeld ten opzichte van 2019. Vooral in het Verenigd Koninkrijk is het online aandeel voor verf hoog (18% van alle verfaankopen vindt daar online plaats).

De rol van de professional minder belangrijk in de aankoop beslissing

In de eerste helft van dit jaar brachten Europeanen meer tijd thuis door dan normaal. Daarnaast was men niet altijd bereid om een professional thuis te ontvangen. Het leidde ertoe dat men zelf meer ging klussen en dus vaker een verfklus zelf uitvoerde. Om deze reden is het aandeel van professionals die de verf kopen voor een residentiële klus met 14% gedaald. Tevens lijkt het aandeel van de bouwmarkten te zijn gedaald, maar dit is deels gecompenseerd met een stijging van hun online verkopen. Geconcludeerd kan worden dat de veranderingen er in ieder geval voor hebben gezorgd dat de consument meer bepalend is geworden bij de aankoop van verf.

Het nieuwste rapport van de European Home Improvement Monitor richt zich op kanalen en de rol van online winkels bij de aankoop van klusproducten. Het onderzoek wordt maandelijks gehouden in 11 Europese-landen onder 26.400 consumenten per jaar. De resultaten zijn beschikbaar voor alle belangrijke categorieën in doe-het-zelf.

<p>Meer weten?<br>Neem contact op met Reinier Zuydgeest</p>

Meer weten?
Neem contact op met Reinier Zuydgeest
of Dirk Hoogenboom

zuydgeest@usp-mc.nl
+31 6 26 93 61 09LinkedIn

hoogenboom@usp-mc.nl
+31 6 52 09 89 24LinkedIn

<p>Wilt u meer weten?<br>Neem contact op met Dirk Hoogenboom</p>

Meer weten?
Neem contact op met Reinier Zuydgeest

zuydgeest@usp-mc.nl
+31 6 26 93 61 09LinkedIn

<p>Meer weten?<br>Neem contact op met Reinier Zuydgeest</p>

Wilt u meer weten?
Neem contact op met Dirk Hoogenboom

hoogenboom@usp-mc.nl
+31 6 52 09 89 24LinkedIn

<p>Wilt u meer weten?<br>Neem contact op met Dirk Hoogenboom</p>
Terug naar overzicht