Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

5 soorten te identificeren elektrische installateurs

Niet alle elektrische installateurs zijn hetzelfde. Om installateurs met de juiste middelen te laten ondersteunen door fabrikanten en distributeurs is het interessant om een segmentatie te maken. USP Marketing Consultancy slaagde erin installateurs in 5 groepen te classificeren, allemaal met specifieke kenmerken met betrekking tot onderwerpen als innovatie, merkloyaliteit, aankoopgedrag en mediagebruik. Deze segmentatie is gemaakt voor 7 Europese landen, op basis van 1.075 telefonische interviews met behulp van een gecombineerde cluster- en factoranalyse. De resultaten worden gepresenteerd in de European Electrical Installation Monitor.

Waarom segmenteren?

Segmentatie kan zeer nuttig zijn voor fabrikanten en distributeurs bij het toewijzen van middelen binnen hun bedrijfsstrategie naar elektrische installateurs. Of het nu gaat om producten (innovatie, commercie), marketing (merkloyaliteit en oriëntatiegedrag) of distributie (aankoopgedrag). USP Marketing Consultancy slaagde erin om elektrische installateurs in Europa te classificeren in 5 groepen, allemaal met hun specifieke kenmerken. De volgende segmenten zijn te herkennen: Conservatieve installateur, progressieve installateur, innovatieve pragmaticus, innovatieve pragmaticus en vooruitstrevende installateur.

Hoe groot is de groep installateurs die u wilt targeten?

Twee dingen zijn interessant om rekening mee te houden bij het kijken naar de resultaten van de segmentatie. Allereerst maakt het fabrikanten en distributeurs zich ervan bewust wat een impact een kleine toewijzing van middelen heeft op installateurs. Of met andere woorden; hoeveel installateurs mogelijk beïnvloed/getriggerd zullen worden door een bepaalde strategische actie. In Europa bijvoorbeeld bewijst de grootste groep dat ze de 'innovatieve pragmatici' zijn. Deze groep installateurs is het grootste in Spanje, terwijl er in Frankrijk relatief weinig innovatieve pragmatici zijn.

Hoe moet je je richten op een groep installateurs?

Ten tweede wordt door segmentering duidelijk hoe middelen moeten worden toegewezen om impact te maken. Als we de 'traditionele pragmaticus' opnieuw bekijken, wordt het duidelijk dat de installateurs ‘getargeted’ kunnen worden en dat ze openstaan voor innovatieve productintroductie. Bovendien worden installateurs niet geactiveerd met lage prijzen, ondanks het feit dat installateurs merktrouw zijn. Traditionele media blijkt een efficiënt kanaal te zijn bij het targeten van de installateurs door middel van mediacampagnes. Ook met betrekking op de manier waarop  'traditionele pragmaticus installateurs' producten willen aankopen, kan deze groep worden aangegeven als traditioneel.

Conclusie

Rekening houden met het feit dat niet alle installateurs hetzelfde zijn en ingedeeld kunnen worden op basis van kritieke kenmerken is dus erg belangrijk. Het wordt zo namelijk veel gemakkelijker om te bepalen hoe elektrische installateurs effectief ondersteund kunnen worden op allerlei manieren. Of u nu denkt over de invoering van een innovatieve product functie, of over het optimaliseren van uw distributiestrategie, segmentering zal helpen bij het argument van bepaalde beslissingen. Ook het landverschil moet hierbij in aanmerking worden genomen.