Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Aannemers gebruikten pure online verkoopkanaal meer door COVID

Om voor de hand liggende redenen was er tijdens de pandemie een enorme stijging in online winkelen. Gezondheidsoverwegingen en gesloten winkels dwongen consumenten er min of meer toe weg te blijven uit fysieke winkels en in plaats daarvan meer online te kopen. Dat werkte in het voordeel van pure online winkels, online winkels zonder fysieke filialen. Deze online spelers vormen niet enkel een verkoopkanaal voor consumenten in het algemeen, maar ook voor specifieke professionele segmenten zoals aannemers.

 

Aannemers zijn echter behoorlijk traditioneel in hun koopgedrag, en pure online winkels hebben nooit echt terrein gewonnen onder hen. De vraag is dus of COVID daar enige verandering in heeft gebracht, en of pure online winkels tijdens de pandemie een groter stuk van de aannemertaart hebben bemachtigd. Dat is één van de vragen die beantwoord wordt in het H1 2021 rapport van de Contracor Monitor van USP Marketing Consultancy, dat zich richt op het koopgedrag van aannemers uit acht Europese landen. 

 

Pure online kanaal iets meer gebruikt, maar nog steeds weinig omzet

 

Zoals we eerder hebben vermeld is het koopgedrag van aannemers over het algemeen niet echt veranderd tijdens de pandemie. Volgens de aannemers hebben ze verkoopkanalen als groothandels, fabrikanten of bouwmarkten niet echt meer of minder gebruikt door corona. Een saldo van 2% van de aannemers gaf aan minder bij bouwmarkten te hebben gekocht, wat weinig verschil maakt aangezien slechts 3% van hun budget bij bouwmarkten besteed werd.

 

 

Pure online winkels lijken echter het enige verkoopkanaal te zijn dat echt is gegroeid. Zoals verwacht kochten aannemers vaker bij pure online winkels, al is het niet heel veel vaker. Een saldo van 5% van de Europese aannemers heeft dat kanaal vaker gebruikt door COVID, wat niet veel meer is maar gezien het conservatieve koopgedrag van aannemers toch een aardige stijging.

 

Dat zegt echter weinig over het budget dat aannemers bij die pure online winkels besteed hebben. Sterker nog, wanneer we kijken naar het aandeel budget dat besteed is via het pure online verkoopkanaal is er nagenoeg niets veranderd sinds onze laatste meting in 2018. Met een aandeel van slechts 2%, nog minder dan de bouwmarkten, lijken pure online winkels nog steeds een relatief onbelangrijk verkoopkanaal te zijn in de conservatieve wereld van de aannemers.

 

Grote verschillen per land

 

Voor er wordt opgegeven bouwproducten aan aannemers te verkopen via pure online winkels is het belangrijk te realiseren dat de Europese populatie aannemers groot en divers is, wat leidt tot grote verschillen tussen landen. De grootste markt voor pure online spelers is het Verenigd Koninkrijk, waar maar liefst 55% van de aannemers dat kanaal zegt te gebruiken. Dat is een enorm percentage vergeleken met bijvoorbeeld Duitsland, waar slechts 5% van de aannemers het zelfde aangeven.

 

De invloed die COVID heeft gehad op het koopgedrag van aannemers verschilt net zo zeer per land. Zo gaf in het Verenigd Koninkrijk een saldo van maar liefst 18% van de aannemers aan het pure online kanaal vaker gebruikt te hebben door corona, terwijl dat gemiddeld in Europa slechts 5% was. Echter heeft zich dat ook in het verenigd koninkrijk niet vertaald in een grote stijging van omzet van dat kanaal. Ondanks dat het de belangrijkste markt is voor pure online winkels, besteden Britse aannemers er slechts 5% van hun budget.

  Deze verschillen per land, of ze nu groot of meer subtiel zijn, maken het verschil voor het succes van een sales of marketing strategie. Voor een gedetailleerd overzicht van het online en offline koop- en oriëntatiegedrag van aannemers uit acht Europese landen verwijzen we u naar de H1 2021 Contractor Monitor van USP Marketing Consultancy.