Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Amazon domineert de online B2B elektrische installatie markt

In de algemene consumentenmarkt is online aankopen steeds populairder geworden. Het is steeds gebruikelijker om een product te bestellen op een website en de producten de opeenvolgende dag al in huis te hebben. Deze trend is terug te zien in het toenemende aantal pure online spelers, dit zijn retailers die zich voornamelijk richten op online verkoop en vrijwel geen fysieke winkel meer hebben. De pure online spelers zijn populair omdat ze gemak bieden, ze geven u de mogelijkheid om te winkelen op elk gewenst moment en de producten worden aan uw deur geleverd. Daarnaast bieden deze retailers een breed assortiment aan tegen lage, concurrerende prijzen. Een van de belangrijkste voorbeelden hiervan is Amazon. Deze trend is te zien in de gehele consumentenmarkt, maar hoe zit het met de B2B-markt? En meer specifiek, welke rol spelen deze online spelers momenteel in de bouwmarkt, en vooral op het gebied van elektrische installatieproducten? Om deze vragen te beantwoorden, hebben we de European Electrical Installation Monitor Q4 2018 gewijd aan de ontwikkeling van inkoopkanalen en 952 installateurs uit zeven landen gevraagd naar hun aankoopgedrag.

De gespecialiseerde groothandel is nog steeds sterk. 

De bouwmarkt is een vrij traditionele markt, wat ook zichtbaar is in onze resultaten. Voordat we dus beter kijken naar de positie van Amazon in de elektrische installatiemarkt, kijken we eerst naar een overzicht van de positie van de gespecialiseerde elektrische groothandel. Traditioneel zou een fabrikant zijn producten verkopen aan een groothandelaar, algemeen of gespecialiseerd, die het op zijn beurt aan de installateurs zou verkopen. Decennialang regeerde dit model, vooral vanwege de belangrijke rol van de gespecialiseerde groothandelaren. Deze groothandelaren hadden veel kennis in huis, dus naast het distribueren van de producten verspreidden de groothandelaren kennis en informatie over de producten. Bovendien traden de gespecialiseerde groothandelaren op als financiers in de keten door vooral kapitaal op voorraad te investeren. Dat hield in dat de groothandelaren ervoor zorgden dat installateurs de gewenste producten op elk moment konden krijgen en soms werden deze verkocht met betalingsvoorwaarden. De betalingsvoorwaarden zorgden er bijvoorbeeld voor dat installateurs de ‘gekochte’ producten op een later tijdstip af kon betalen.

Afgezien van de toenemende verkoop van producten online, zien we dat deze traditionele rol van gespecialiseerde groothandelaren niet veel is veranderd. Dit valt op als we kijken naar het aankoopgedrag van elektrische installateurs. Bijna alle elektrische installateurs in alle zeven landen kopen nog steeds elektrische installatieproducten bij gespecialiseerde groothandels. Zelfs in Spanje, waar dit percentage het laagst was, koopt nog 93% van de installateurs hun producten bij de gespecialiseerde groothandelaren. Als het gaat over het bedrag wat installateurs uitgeven bij groothandelaren, dan zien we in alle zeven landen dat ongeveer 80% van de portemonnee hier uitgegeven wordt. Dit toont aan dat de markt voor elektrische installatieproducten inderdaad een traditionele markt is omdat de gespecialiseerde groothandel nog steeds sterk staat.

Amazon domineert de pure online spelersmarkt

Het feit dat we te maken hebben met een traditionele markt betekent echter niet dat er niets veranderd.  Door het internet en snellere, goedkopere manieren van levering, zijn er nu ook nieuwe spelers in het spel. Een van hen is de pure online speler, die elektrische installatieproducten voornamelijk online verkoopt en vaak geen fysieke winkel heeft.

Als we kijken naar het aandeel van de portemonnee, dan is de invloed van deze pure online spelers op de elektrische installatieproducten markt relatief laag. Hoe het ook zij, een aanzienlijke hoeveelheid installateurs vinden en gebruiken deze kanalen al. In Europa, geeft ongeveer een op de vier installateurs aan ook producten aan te schaffen bij online retailers. Hun belangrijkste redenen hiervoor zijn ofwel noodzaak, omdat een bepaald installatie product niet beschikbaar is via andere kanalen, of goedkopere prijzen.

Deze attitudes bieden kansen voor pure online spelers, ons onderzoek toont aan dat vooral grote spelers in de online markt deze kansen grijpen. In vier van de zeven landen is er bijvoorbeeld een aanzienlijk aantal installateurs die kopen bij online winkels en noemen dan vaak Amazon als dé winkel voor online aankopen, zoals te zien in de grafiek. De grafiek illustreert de dominante positie die Amazon al heeft op de markt voor elektrische installaties als het gaat om pure online verkoop. Alleen in Nederland, België en Polen mist Amazon tractie, vooral niet vanwege sterke lokale concurrenten en de beperkte voetafdruk die Amazon in deze landen heeft.

Conclusie

Hoewel traditionele gespecialiseerde groothandelaren nog steeds de markt domineren, zijn nieuwe spelers zoals online retailers in opkomst. Het aandeel van de portemonnee is nog niet zo groot voor de online retailers, maar het gebruik van online kanalen groeit. Zo zien we dat grote spelers zoals Amazon, door het grijpen van kansen in de markt, snel terrein kunnen winnen. Aan de andere kant maakt de traditionele markt deze verschuiving moeilijker vanwege de sterke rol die de groothandel nog steeds speelt. Voor meer gedetailleerde informatie over de ontwikkeling van alle spelers in het spel van de aankoop kanalen in de elektrische installatie producten markt, verwijzen wij u naar de Q4 2018 European Electrical Installation Monitor