Consument meer bepalend bij aankoop verf
Traditioneel wordt ongeveer een derde van de verfklussen in de residentiële markt uitbesteed aan professionals. Wanneer een professionele schilder de klus uitvoert, is de invloed van consument op het merk of kanaal waar de verf wordt gekocht beperkt. Echter, dit jaar zien we een verandering hierin als gevolg van de COVID-19 pandemie. Deze verandering komt door twee factoren; consumenten voeren vaker zelf de verfklus uit en zoeken vaker online naar verf dan voorheen. Dit resulteert in een verschuiving in de aankoopplaats van verf. Dit is een van de inzichten uit de ‘European Home Improvement Monitor’ die maandelijks wordt gehouden onder consumenten in 11 Europese landen.

European Home Improvement Monitor meting september 2020 - USP Marketing Consultancy
Groei van online kanaal
Het is geen verrassing dat het aandeel van online kopen is gegroeid in de eerste helft van dit jaar. Terwijl inwoners van diverse Europese landen werd geadviseerd om thuis te blijven, nam online bestellen van producten een vlucht. Dit gegeven in combinatie met een piek in klusgedrag, leidt tot hoge online verkoopresultaten voor verf. Op Europees niveau is het aandeel voor online verfkanalen verdubbeld ten opzichte van 2019. Vooral in het Verenigd Koninkrijk is het online aandeel voor verf hoog (18% van alle verfaankopen vindt daar online plaats).
De rol van de professional minder belangrijk in de aankoop beslissing
In de eerste helft van dit jaar brachten Europeanen meer tijd thuis door dan normaal. Daarnaast was men niet altijd bereid om een professional thuis te ontvangen. Het leidde ertoe dat men zelf meer ging klussen en dus vaker een verfklus zelf uitvoerde. Om deze reden is het aandeel van professionals die de verf kopen voor een residentiële klus met 14% gedaald. Tevens lijkt het aandeel van de bouwmarkten te zijn gedaald, maar dit is deels gecompenseerd met een stijging van hun online verkopen. Geconcludeerd kan worden dat de veranderingen er in ieder geval voor hebben gezorgd dat de consument meer bepalend is geworden bij de aankoop van verf.
Het nieuwste rapport van de European Home Improvement Monitor richt zich op kanalen en de rol van online winkels bij de aankoop van klusproducten. Het onderzoek wordt maandelijks gehouden in 11 Europese-landen onder 26.400 consumenten per jaar. De resultaten zijn beschikbaar voor alle belangrijke categorieën in doe-het-zelf.

Meer weten?
Neem contact op met Reinier Zuydgeest
of Dirk Hoogenboom

Meer weten?
Neem contact op met Reinier Zuydgeest

Gerelateerd nieuws
Marketing Platform Woonconsument 2021
Invulling De bijeenkomsten vinden zes keer per jaar plaats bij één van de lidbedrijven. Op elke bijeenkoms... Lees meer
Bouw Marketing Platform 2021
De basis Middels 6 bijeenkomsten per jaar (15.00-21.00 uur) wordt de gelegenheid gecreëerd achtergrondkenn... Lees meer
Duurzaamheid blijft een actueel thema, maar bereidheid om te invest...
European Architectural Barometer Q4 2020 – USP Marketing Consultancy Duurzaamheid speelt het vaakst een ro... Lees meer