Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Consumenten hebben hoge verwachtingen van sanitair webshops

Het Coronavirus heeft in een jaar tijd enorm veel invloed gehad op het gedrag van consumenten. De onzekere tijd en de gesloten winkels leiden tot veranderingen in het winkelgedrag. Zo zien we nu duidelijk dat meer en meer consumenten online hun aankopen doen. Zo ook de consumenten met plannen voor een sanitaire aankoop, waarbij het aandeel dat ten minste elke week iets online koopt is vervijfvoudigd ten opzichte van 2019. Hierdoor zijn de verwachtingen voor de sanitair webshops ook toegenomen. Dit blijkt uit de USP Sanitair Monitor.

Aandeel consumenten dat online producten koopt stijgt

Niet alleen het aandeel dat meer dan 52 keer per jaar iets online koopt is gestegen. Het is duidelijk dat er stijging is van de gehele populatie in het online aankoopgedrag. De belangrijkste redenen hiervoor zijn dat de kopers het huis niet hoeven te verlaten, dat de producten altijd beschikbaar zijn, en de (vaak lagere) prijs.

Toch koopt ook 1 op de 7 consumenten slechts minder dan 4x per jaar een product online. Redenen hiervoor zijn dat ze er gewoon geen goed gevoel bij hebben en dat ze geen advies kunnen krijgen.

Frequentie online aankopen


Verwachtingen consumenten gaan vooral over kostenbesparing en installatiehulp

Nu duidelijk is dat consumenten meer en meer producten, dus ook sanitair producten, online kopen, is het belangrijk om te weten wat de verwachtingen van de consumenten zijn wanneer zij een sanitair product online kopen. En wat blijkt, de gratis levering is de meest belangrijke ‘dienst’ die verwacht wordt van een online winkel die sanitair producten verkoopt. Dit is te verwachten, aangezien de consument steeds vaker gratis producten thuis geleverd kan krijgen via bijvoorbeeld Amazon of Bol.com. Zij raken hieraan gewend.

Opvallend is verder dat zowel de optionele installatieservice als de instructievideo’s voor installatie belangrijk worden gevonden. Dit laat heel duidelijk de tweedeling zien die in de sanitair markt heerst, namelijk DIFM vs. DIY, ofwel het laten installeren door een professional ofwel het product zelf installeren. Uit de resultaten van de Sanitair Monitor blijkt dat het overwegend de jongere generatie is die de instructievideo’s belangrijk vind, waar de oudere generatie juist de optionele installatieservice belangrijker vindt.

Verwachting extra diensten

Vergelijking met 2018 laat stijging zien van belang installatiehulp en digitalisering

Wanneer het belang van de ‘extra diensten’ in 2021 vergeleken wordt met 2018 valt op dat met name de optionele installatieservice sterk in belang is toegenomen. Dit lijkt in lijn te zijn met de beweging dat meer mensen de installatie willen uitbesteden. Daar komt bovenop dat veel mensen nu geld op de bank hebben staan wat zij niet hebben kunnen uitbesteden aan bijvoorbeeld een vakantie. Er is daarmee dus budget om de sanitair installatie uit te besteden. Als gevolg daarvan moeten producenten en retailers hun marketingstrategieën heroverwegen te midden van het besef dat consumenten meer hulp nodig hebben bij het aanpakken van hun projecten voor huisverbetering

Hiernaast zijn ook de instructievideo’s en de live chat belangrijker geworden, wat laat zien dat de huidige sanitairconsument de online weg definitief is ingeslagen.

Verwachting extra diensten