Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

De gespecialiseerde installatie groothandelaar moet zich ontwikkelen op het gebied van prijzen en advies over product selectie

USP Marketing Consultancy heeft HVAC installateurs en loodgieters in Europa een aantal vragen gesteld. De belangrijkste vragen waren hoe de gespecialiseerde installatiegroothandel zich in de afgelopen vijf jaar heeft ontwikkeld en hoe de groothandel zich in de toekomst zal ontwikkelen. In dit artikel worden enkele bevindingen van het Q4 2017 rapport van de European Mechanical Installation Monitor gepresenteerd, met als thema: "Toekomstige rol van de groothandel." De resultaten van dit onderzoek van USP Marketing Consultancy zijn gebaseerd op 991 succesvolle interviews met HVAC installateurs & loodgieters in zes Europese landen.

Assortiment van producten, product beschikbaarheid en beschikbaarheid van merken die als meest positieve ontwikkelingen worden gezien

De traditionele installatiegroothandel heeft de afgelopen 5 jaar serieuze stappen gezet in de richting van verbetering en ontwikkeling. Enkele van de meest zichtbare verbeteringen zijn gerelateerd aan het assortiment van de producten, product beschikbaarheid en beschikbare merken per producttype. Dit geldt vooral voor de HVAC installateurs en loodgieters in Frankrijk, Duitsland, Polen en het Verenigd Koninkrijk. In België en Nederland zijn HVAC installateurs en loodgieters positiever over de logistieke prestaties, het betalingsbeleid en het advies over product selectie.

Ruimte voor verbetering van concurrerende prijzen

Naast de verbeteringen die de markt heeft opgemerkt, zijn er ook gebieden waar minder positieve ontwikkelingen zijn waargenomen. Dergelijke gebieden zijn bijvoorbeeld de concurrerende prijzen in vergelijking met andere aankoopkanalen (België, Duitsland, Polen en Nederland) en de webshop / online bestelportalen (Frankrijk en het VK).

De verwachtingen voor de toekomst van installateurs en loodgieters zijn in lijn met deze resultaten – de minst ontwikkelde gebieden zullen in de toekomst moeten worden verbeterd. Dit zal vooral belangrijk zijn als de traditionele groothandel zijn klanten wil behouden. Er zal speciale aandacht moeten worden besteed aan concurrerende prijsen aangezien installateurs in alle landen aangeven dat dit het gebied van aandacht moet zijn voor groothandelaren. Met de drukke tijd waar de installateurs in alle landen op dit moment mee te maken hebben, zijn de prijzen minder een probleem dan tijdens de crisis. Het is echter te verwachten dat als de industrie weer moeilijke tijden tegemoet gaat, installateurs op zoek gaan naar betere prijsaanbiedingen. Advies over de product selectie is ook een belangrijk verbeterpunt voor de toekomst, aldus de Europese HVAC-installateurs en loodgieters.

Levering op dezelfde dag gewild

Hoewel de installateurs op dit moment zeer tevreden zijn over de logistieke diensten die de traditionele groothandelaren aanbieden, is er toch nog een gemist volgens installateurs. Dit is de specifieke bezorg service die de installateurs in alle landen nog missen of eisen als must-have geleverde service van groothandelaren: levering op dezelfde dag. In landen als België, Duitsland en Nederland zijn online bestellingen bij de groothandel en de webshop van de groothandel erg belangrijk voor de installateurs. Aan de andere kant zijn langere openingstijden, fysieke winkels en de mogelijkheid voor live chats minder aantrekkelijk voor de Europese HVAC-installateurs.

Conclusie

De traditionele groothandel heeft zich de afgelopen vijf jaar ontwikkeld en er zijn meerdere redenen voor deze ontwikkelingen. De gespecialiseerde installatie-groothandelaren kwamen tijdens de crisis onder druk te staan door pure online retailers. Door deze druk hanteerden de meeste groothandels een betere e-commercestrategie en moesten ze opnieuw vechten voor de loyaliteit van de installateurs. Nu de marktomstandigheden weer gunstig zijn, is het duidelijk dat de inspanningen van de groothandel hun vruchten afwerpen. Installateurs in het algemeen zijn relatief tevreden met gespecialiseerde groothandel en in de meeste landen lijken installateurs loyaal aan het kanaal. De meeste installateurs hebben dan ook geen directe intenties om over te schakelen naar een ander aankoopkanaal. Maar om de tevredenheid hoog te houden en om rekening te houden met de verwachte onmisbare diensten van installateurs, zouden de groothandelaren zich moeten blijven ontwikkelen. De belangrijkste aspecten zijn nu dus concurrerende prijzen en advies over product selectie.