Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

De invloed van duurzaamheid bij het kiezen van een bouwmarkt

Of het nu gaat om het redden van de planeet of om geld te besparen, consumenten van deze tijd zijn steeds bewuster en geven steeds meer om duurzaamheid. De Europese markt voor woningverbetering is daarop geen uitzondering. Merken en retailers hebben de vraag om duurzaamheid beantwoord door een toenemend scala aan duurzame oplossingen aan te bieden en communiceren hun duurzaamheidsinitiatieven graag om hun imago te verbeteren. Maar is duurzaamheid belangrijk genoeg om de beslissingen van consumenten te sturen, bijvoorbeeld bij de keuze waar de benodigde klusproducten te kopen? Om daar achter te komen, hebben we het Q1 2021-rapport van de European Home Improvement Monitor (rapport verschijnt binnenkort) gericht op duurzaamheid en 6.600 Europese consumenten uit 11 landen gevraagd hoe belangrijk ze duurzaamheidsaspecten vinden bij het beslissen over doe-het-zelfproducten, merken en retailers.

Meer dan 50% kan worden beïnvloed door duurzaamheidsaspecten bij de keuze voor een bouwmarkt

Het blijkt dat meer dan de helft van de Europese consumenten duurzaamheid belangrijk genoeg vindt om het hun beslissing te laten beïnvloeden over waar ze hun doe-het-zelf producten zullen kopen. Dat betekent dat meer dan de helft van deze consumenten kan worden overgehaald om te kiezen voor een bouwmarkt met een sterker duurzaamheidsimago. Dit aandeel is nog hoger bij de jongere generatie (60%).

De invloed van duurzaamheid bij het kiezen van een bouwmarkt
European Home Improvement Monitor - USP Marketing Consultancy


Dit laat zien dat het inderdaad de moeite waard is voor bouwmarkten om aan hun duurzaamheidsimago te werken. Aspecten als het hebben van een breed assortiment milieuvriendelijke producten, bij voorkeur verpakt in milieuvriendelijke verpakkingen, dragen bij aan een positief beeld bij de consument. Bovendien wordt een bijdrage geleverd aan een beter milieu, bijvoorbeeld door te investeren in duurzame transport en logistiek.

Is de weg naar de bouwmarkt gewoon geplaveid met goede bedoelingen?

De resultaten laten zien dat meer dan de helft van de Europese consumenten niet alleen geeft om een beter milieu en een gezondere planeet, maar ook de intentie heeft om er naar te handelen bij het kiezen van een bouwmarkt. Maar dat betekent niet dat vijftig procent van de consumenten naar de meest duurzame doe-het-zelfzaak rent voor hun volgende doe-het-zelfklus.

Toegegeven, een winkel als Leroy Merlin, die het meest geassocieerd wordt met duurzaamheid in grote Europese markten zoals Polen, Frankrijk, Spanje en Italië, zal eerder die bewuste consumenten aantrekken dan andere winkels die minder geassocieerd zijn met duurzaamheid. Maar wat als de andere winkels om de hoek zijn, en de meest duurzame geachte bouwmarkt niet? Waarschijnlijk is de kans dan groot dat veel van deze consumenten gemak boven duurzaamheid zullen verkiezen.

Duurzaamheid is en blijft belangrijk

Ongeacht de daadwerkelijke actie van consumenten wordt duurzaamheid steeds belangrijker voor hen. Voor merken en fabrikanten die duurzame doe-het-zelf oplossingen aanbieden, is het niet alleen belangrijk om die duurzaamheidsaspecten in hun marketingstrategieën op te nemen, maar ook om aanwezig te zijn in bouwmarkten die geassocieerd worden met duurzaamheid.

Voor gedetailleerde informatie over welke bouwmarkten en merken het meest geassocieerd worden met duurzaamheid, en hoe belangrijk verschillende duurzaamheidsaspecten zijn voor consumenten in elf Europese landen, verwijzen we u graag naar het Q1 2021-rapport van de European Home Improvement Monitor.