Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

De toekomstige schilder: “waarom geen verf bestellen via WhatsApp?”

Ondanks het feit dat professionele schilders al minstens twee keer per dag onderweg naar nabijgelegen handelaren om bestellingen verf op te halen, het blijft zo dat de schilder zijn verf onverhoopt op kan raken tijdens een klus. Om dit te voorkomen staan schilders steeds vaker open voor het gebruik van digitale besteltools en kanalen. Hierdoor besteden schilders minder tijd op de weg en meer tijd aan de klussen, waar de prioriteit ligt. Apps zoals WhatsApp zijn voorbeelden van deze digitale kanalen om bestellingen te doen. Dit is een van de resultaten van de Painter Insight Monitor 2018 van USP Marketing Consultancy. In dit onderzoek werden 2.000 professionele schilders in acht landen gevraagd naar het belang van het internet voor hun bedrijf en hun professionele online gedrag zoals online oriëntatie en kopen.

Bestellen via WhatsApp nog niet gebruikelijk, maar verwacht te groeien

WhatsApp is een instant Messenger app met een hoge penetratie in alle Europese landen. Professionele ambachtslieden zoals schilders zijn eraan gewend te communiceren via deze app in hun privéleven en ze hebben het idee dat WhatsApp ook voor professionele doeleinden kan worden gebruikt. Momenteel wordt het bestellen via WhatsApp door slechts enkele professionele schilders gedaan; gemiddeld heeft 12% van de Europese schilders wel eens een bestelling via WhatsApp gedaan. Het aandeel van WhatsApp bestellingen is het hoogst in Italië (27%) en het laagst in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk (4%). De toekomst ziet er echter steeds veelbelovender uit, aangezien deze aandelen naar verwachting in 5 jaar zullen verdubbelen. 

Jongere schilders meest waarschijnlijk om te bestellen via WhatsApp

In de nabije toekomst zal de meerderheid van de schilders zich nog steeds nogal conservatief gedragen (in-shop bestellen, via telefoon of e-mail), omdat de Europese schilder populatie vrij oud is (gemiddeld 49 jaar). In 2028 zal echter ongeveer 30% van het huidige personeelsbestand met pensioen gaan en dat betekent dat de jongeren van vandaag de belangrijkste doelgroep van die tijd zullen zijn. Op verschillende online gedragsonderwerpen (oriëntatie, kopen, support, bestellen) blijken schilders jonger dan 35 jaar aanzienlijk meer online-minded te zijn dan hun oudere collega's. Hieruit blijkt dat fabrikanten en leveranciers er verstandig aan doen om de online behoeften en vereisten voor toekomstige generaties verder te onderzoeken.