Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Een bezoek aan de websites van fabrikanten één van de belangrijkste informatiebronnen voor de Europese installateurs

Rotterdam, 28 februari 2019 – Internet is niet alleen de meest gebruikte plek om informatie te zoeken, maar ook de meest bruikbare. De algemene zoekopdracht op het internet leidt vaak tot het bezoeken van websites van fabrikanten of groothandelaren. Dit zijn enkele van de resultaten van het Q4 2018-rapport van de Europese Mechanische Installatiemonitor met als thema 'Mediaoriëntatie en -verbruik'. Dit rapport is gebaseerd op 900 succesvolle interviews met HVAC-installateurs en loodgieters in zes Europese landen.

Zoeken op het internet is de meest nuttige informatiebron, zowel on-site als off-site

Internet was en blijft de belangrijkste bron van informatie voor de Europese installateurs als geheel. Op landelijk niveau verschilt de situatie echter. Internet heeft de meeste gebruikers onder de installateurs in het Verenigd Koninkrijk, Nederland en België (90% tot 92%). In Duitsland en Polen worden digitale product documentatie bestanden echter vaker gebruikt dan internet. In Frankrijk is het advies vanuit de groothandel de belangrijkste informatiebron.

Ondanks deze verschillen wordt internet vaak gezien als de meest nuttige informatiebron, zo wordt het internet het meest gebruikt door de installateurs op de bouwplaats.

Persoonlijk contact met fabrikanten en groothandelaren zeer belangrijk voor Franse installateurs

In alle landen zien we door de jaren heen veranderingen in het mediagebruik. Het lezen van traditionele media zoals tijdschriften, kranten en gedrukte documenten neemt af.  Het gebruik van andere bronnen, zoals internet en websites bezoeken, toenemen. Hetzelfde kan gezegd worden over sommige gebieden van persoonlijke media, zoals bezoeken van fabrikant vertegenwoordigers en advies van de groothandelaren. Deze zijn in de loop der jaren hetzelfde gebleven of belangrijker geworden. Voor de Franse installateurs zijn bijvoorbeeld de bezoeken van fabrikant vertegenwoordigers en de adviezen van de groothandelaren cruciaal. In het Verenigd Koninkrijk is het laagste gebruik van deze persoonlijke contacten te zien.

In Frankrijk wordt een bezoek van de vertegenwoordiger van de fabrikant zeer gewaardeerd in het geval van nieuwe producten en innovaties, of in het geval van problemen en specifieke kwesties. De invoering van nieuwe producten wordt over het algemeen gezien als de beste reden voor een fabrikant om de installateurs te bezoeken.

In een paar landen worden dergelijke bezoeken echter niet veel gewaardeerd door sommige installateurs. Tussen een vierde en een derde van de installateurs in Duitsland, België en Nederland wil alleen door vertegenwoordigers van de fabrikant worden bezocht als de installateurs hen hebben uitgenodigd.

Hieruit blijkt eens te meer dat, ondanks de algemene trends die relevant zijn voor de installateurs in alle landen als geheel, de verschillen tussen landen onderling nog steeds bestaan. Het is belangrijk dat deze verschillen meegenomen worden in besluiten van marketing- en communicatiemanagers.

Over de Europese monitor voor mechanische installatie

De European Mechanical Installation Monitor is een driemaandelijkse studie van USP Marketing Consultancy, die is gebaseerd op 150 succesvolle interviews met HVAC-installateurs van ieder land. Zes Europese landen zijn in de studie opgenomen. Elk kwartaal verschijnt er een rapport over een specifiek onderwerp zoals BIM, inkoopkanalen, mediaoriëntatie en nog veel meer. Het rapport geeft ook belangrijke inzichten over de economische ontwikkelingen binnen de HVAC-markt, gebaseerd op de omzet en orderlijst van HVAC-installateurs.

Over USP Marketing Consultancy

USP Marketing Consultancy is een toonaangevend internationaal marktonderzoeksbureau dat zich al meer dan 25 jaar heeft gespecialiseerd in de bouw-, installatie- en doe-het-zelfsector. USP Marketing Consultancy werkt voor gerenommeerde internationale bedrijven, zoals Bosch, Grundfos, Philips, Grohe, Forbo, Vaillant, Wavin, etc. Onze klanten hebben vaak pan-Europese vragen over hun naamsbekendheid, customer journeys, marktkansen, e-commerce trends en andere onderzoek behoeften.