Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Elektrische installateurs in Europa houden er niet van dat professionele installatiemerken worden verkocht via bouwmarkten

Steeds meer professionele installatiemerken zijn te vinden in de bouwmarkten, er is echter maar weinig informatie over de mening van de e-installateurs omtrent deze ontwikkeling. Over het geheel genomen zijn de elektrische installateurs in Europa nogal negatief ten opzichte van deze ontwikkeling. Dat is een van de uitkomsten van het Q3-rapport van de European Electrical Installation Monitor, met als thema 'Love Brands'. Het onderzoek werd uitgevoerd onder 1.200 elektrotechnische installateurs in zeven landen.

Laagste percentage positieve houding in Duitsland

Over het algemeen houden de elektrische installateurs in Europa er niet van dat professionele merken worden verkocht via bouwmarkten. Dit is het meest toepasbaar voor de Duitse e-installateurs. Ongeveer 77% van de Duitse elektrotechnische installateurs is negatief of zeer negatief. Bovendien is slechts 3% van de elektrische installateurs positief of zeer positief over de verkoop van professionele installatiemerken.

Negatieve tendens in Spanje, België, Frankrijk en Nederland

De elektrische installateurs in Spanje lijken minder negatief te zijn ten opzichte van deze ontwikkeling dan de elektrische installateurs in Duitsland. Maar ook in Spanje ziet 7 op de 10 elektrotechnische installateurs dit nog steeds als een negatieve ontwikkeling. Ook in België, Frankrijk en Nederland zijn de meeste elektrische installateurs zeer negatief. In deze landen is dit aandeel ongeveer 60%.

Het Verenigd Koninkrijk en Polen het grootste percentage positieve houding

In het Verenigd Koninkrijk en Polen is ongeveer 15% van de elektrische installateurs positief of zeer positief over de verkoop van professionele installatiemerken in bouwmarkten. In het Verenigd Koninkrijk en Polen is er dan ook het laagste aandeel elektrische installateurs dat denkt dat dit een negatieve ontwikkeling is. Over het geheel genomen zijn dit de landen die het meest positief staan tegenover deze ontwikkeling.

Redenen voor de houding ten opzichte van bouwmarkten die de professionele merken verkopen

Een van de redenen voor deze nogal negatieve houding ten opzichte van bouwmarkten die professionele merken verkopen, is dat de invloed van elektrische installateur op bijvoorbeeld product keuze door deze ontwikkeling zal afnemen. Wanneer de eindgebruikers de producten zelf kunnen kopen, verandert de toegevoegde waarde van de elektrotechnisch installateur.

Conclusie

Kortom, de meerderheid van de elektrische installateurs in Europa houdt er niet van dat professionele merken worden verkocht via bouwmarkten. In alle onderzochte landen, met uitzondering van het Verenigd Koninkrijk en Polen, vindt de overgrote meerderheid van de elektrische installateurs dit eerder negatief of zeer negatief.