Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Europese installateurs: het merk is belangrijker dan de prijs

Elektrische installateurs in Europa geven duidelijk aan dat het merk van een product belangrijker is dan de prijs. Een vertrouwd merk is dus belangrijker dan een lagere prijs van een onbekend merk. Installateurs in Duitsland zijn duidelijk het meest merktrouw, installateurs in Spanje zijn dit het minst. Prijs heeft slechts een beperkt effect op de keuze van het product dat wordt gebruikt. Er is nog steeds een deel van de installateurs die de product belangrijker vinden dan het merk, maar merken hebben in alle onderzochte landen nog steeds de voorkeur boven de prijs. Dit is een van de resultaten van het Q2 2018 rapport van de European Electrical Installation Monitor, gericht op segmentatie van installateurs. Deze segmentatie is gemaakt voor 7 Europese landen, op basis van 1.075 telefonische interviews.

Merken hebben duidelijk de voorkeur boven de prijs in Duitsland, Nederland, Polen en het Verenigd Koninkrijk.

Elektrische installateurs in Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk geven aan een voorkeursmerk te hebben voor de belangrijke onderdelen in een complete installatie. Het imago van merken en prijs is in Duitsland en Nederland vrij gelijkaardig. In het Verenigd Koninkrijk zijn er echter meer installateurs voor wie de prijs belangrijker is dan merken dan in Nederland en Duitsland. De meerderheid van de installateurs in Polen heeft een voorkeursmerk, maar dit aandeel is lager (73%).

België en Frankrijk hebben meer prijs aangedreven elektrische installateurs

Prijs gemotiveerde installateurs zijn vaker te vinden in België en Frankrijk. Dit is deels te wijten aan de lagere voorkeur voor merken (64% in België en 65% in Frankrijk) en de hogere voorkeur voor prijs (27% in België en 29% in Frankrijk).

Laagste voorkeur voor prijs en merk in Spanje

Slechts 10% van de Spaanse installateurs zegt dat de prijs belangrijker is dan het merk. Dit is het laagste aandeel in Europa. Het is ook interessant dat de Spaanse installateurs die wel een favoriet merk in een complete installatie hebben ook de laagste is. Uit het onderzoek bleek dat in plaats van prijs en merken innovatie van groot belang is voor Spaanse installateurs.

Over het onderzoek

De European Electrical Installation Monitor, is een driemaandelijks onderzoek per telefoon onder installateurs in 7 Europese landen. Elk kwartaal hebben we een ander onderzoeksonderwerp. In Q2 hebben we ons gericht op het gedrag en de houding van installateurs om verschillende installateurstypes (segmenten) te analyseren. Het Q2-onderzoek is gebaseerd op 1.075 succesvolle telefonische interviews. De houding en het gedrag van de geïnterviewde installateurs wordt gemeten op 27 verklaringen. Na verschillende statistische analyses heeft USP Marketing Consultancy 5 verschillende segmenten geïdentificeerd, die:

  • De 'Conservatieve installateur' (21% van de Europese installateurs)
  • De 'Prijsgedreven installateur' (21% van de Europese installateurs)
  • De 'Innovatieve pragmaticus' (28% van de Europese installateurs)
  • De 'Innovatieve loyalist' (10% van de Europese installateurs)
  • De 'Progressive installer' (19% van de Europese installateurs)