Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Het belang van online oriëntatie voor home improvement producten

Het aantal consumenten dat zich online oriënteert voordat ze een home improvement product kopen, groeit jaar na jaar sterk. De online informatie die consumenten tegenkomen, heeft later in het proces invloed op de besluitvorming van de consument. Daarom is het belangrijk om te weten in welke mate en hoe consumenten online bronnen gebruiken om zich op een specifiek product te oriënteren. De European Home Improvement Monitor meet online oriëntatie en besluitvorming voor meer dan 100 home improvement producten. In deze monitor worden sinds 2014 jaarlijks 26.400 Europese consumenten geïnterviewd.

Online oriëntatie groeit nog steeds

Afhankelijk van het type home improvement product beslissen consumenten of ze zich online willen oriënteren. In totaal heeft de consument zich in 39% van alle aankopen voor home improvement online georiënteerd. Toch hangt het sterk af van het product dat ze nodig hebben of ze de online oriëntatie starten of niet. Bij aankoop van verfborstels oriënteert slechts 15% van de Europese consumenten zich online voor hun aankoop. Daarentegen oriënteert meer dan de helft van de consumenten zich bij het kopen van elektrisch gereedschap online.

Het lijkt logisch dat zodra een consument zijn oriëntatie online begon, de kans groter is dat hij uiteindelijk online koopt. Dit geldt in de meeste categorieën. Er zijn echter enkele uitzonderingen. Zo oriënteert bijna de helft van de consumenten zich met isolatiematerialen online. Toch ligt in de meeste landen het aandeel voor online kopen van isolatiematerialen onder de 5%.

Millennials beginnen hun oriëntatie online

Over het algemeen hebben de jongere generaties minder ervaring en minder kennis als het gaat om home improvement. Hun behoefte aan informatie hierover is groter wanneer ze een home improvement project starten. Dit weerspiegelt het aandeel consumenten in de millennial leeftijdsgroep dat zich online oriënteert voordat ze de home improvement kopen. Ook het feit dat deze groep bestaat uit digital natives maakt het online kanaal de eerste bron om hun customer journey te starten.

Conclusies

Het belang van online informatie over producten voor woningverbetering wordt elk jaar groter. Vooral onder de jongere generatie. We verwachten dat binnen twee tot drie jaar de helft van alle aankopen voor woningverbetering een online touchpoint heeft tijdens de customer journey. Deze oriëntatiefase beïnvloedt aankoopbeslissingen en merkvoorkeuren.

In de meeste categorieën is de toename van online oriëntatie de drijvende kracht achter de groei van online kopen. Hoewel er nog enkele specifieke categorie-uitzonderingen zijn waarin de online oriëntatie hoog is, maar online kopen niet.

Het is bekend dat de naamsbekendheid in doe-het-zelf lager is bij de jongere generatie. Door marketinginspanningen steeds meer online te richten, kunnen leveranciers hun merkkracht opbouwen bij deze doelgroep.